Mikael Damberg inleder när världens spelindustri landar i Skövde

Den 20-21 oktober kommer världen till Skövde, liksom regeringsföreträdaren Mikael Damberg, årets invigningstalare på Sweden Game Conference i Skövde.
– Det är en underdrift att säga att svensk spelindustri har haft en fantastisk utveckling de senaste åren. Den har blivit ett av dragloken i svensk export, kreativiteten och innovationskraften i de här företagen smittar av sig på andra delar av vårt näringsliv på ett mycket positivt sätt, säger närings- och innovationsminister.

Under 2015 växte omsättningen för svensk spelindustri med 39 procent, till 12,3 miljarder vilket innebär att den utmanar svensk lastbilsbransch som omsätter 12,7 miljarder. Sysselsättningen i spelföretagen ökade med 18 procent till 3666 anställda i totalt 234 företag. Branschens osannolika tillväxt fortsätter och den redovisade dessutom sammanlagd vinst för åttonde året i rad.

Men svensk spelindustri består inte enbart av företag. Den är ett komplett ekosystem med ett brett spektra av utbildningar och forskning samt aktörer som stöttar utveckling och tillväxt i startups.

– Svenskt näringsliv är beroende av ständig förnyelse och innovation, inte minst i den digitala omvandling som hela vårt samhälle genomgår. Spelindustrin, tillsammans med övriga snabbväxande techbolag, bidrar med precis detta. Det gör Sverige attraktivt för utländska investerare och företag som söker sig hit på ett sätt vi inte sett på länge, säger Mikael Damberg.

Det är sjunde året som den internationella konferensen Sweden Game Conference arrangeras i Skövde. Årets upplaga har inkluderande datorspelsutveckling som övergripande tema. Konferensen bjuder på talare från fyra kontinenter som kommer att ge inspel inom en rad ämnesområden, allt från nya forskningsresultat inom e-sport till trender inom speldesign, grafik, programmering och affärsutveckling.

- Bland talarna finns exempelvis Warren Spector, OtherSide Entertainment, Tabitha Hayes, EA, Kate Edwards, IGDA, David Gaidor, Beamdog Studios och Fredrik Wester, Paradox Interactive, säger Magnus Ling, talesperson för arrangören Sweden Game Arena.

Magnus Ling, Talesperson för Sweden Game Arena
Mobil: 0709-644 654
E-post: magnus@swedengamearena.se

Ann Wolgers, Pressekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 072-543 87 07
E-post: ann.wolgers@regeringskansliet.se

Kort om Sweden Game Arena

Skövde är särskiljande som smältdegel för dataspel. Den unika mixen av forskare, talanger, affärscoacher och dataspelsutvecklare skapar en koncentration med en komplett kedja av kunskap, kompetens och entreprenörskap som har få jämlikar i världen. De framgångsrika satsningarna samlas under gemensam flagg – Sweden Game Arena. Med etableringen av den internationellt erkända The Game Incubator och utveckling av spelnätverken i Göteborg förstärks spelsatsningen i hela Västra Götaland. Strategiska partners i satsningen är Skövde kommun, Högskolan i Skövde och Gothia Innovation AB. Satsningen medfinansieras av Västra Götalandsregionen.