Sanctum storsäljare på Steam

Sanctum släpptes på Steam den 15 april och blev snabbt en storsäljare. Den tillhörde de tio bäst sålda spelet under första veckan. En stor framgång för indieutvecklaren Coffee Stain Studios.
- Att marknadsföra spelet utan utgivare har visat sig gå riktigt bra. Vi har nått en stor kndkrets och ser mycket positivt på framtiden, säger Westbergh.
Spelets egen sida på Facebook har tusentals fans. Men spelet långt många fler. Det kombinerade action och strategispelet har sålt mångdubbelt fler kopior än det finns fans på FB.
Men utvecklingen av spelet har inte stannat av.
Öka försäljningen är målet
Tvärtom. Nu jobbar teamet stenhårt för att behålla intresset för spelet och öka försäljningen.
- Den närmsta tiden fokuserar vi på att expandera Sanctum med nya nivåer och mer funktionalitet. Vi jobbar tight med vårt community och lyssnar aktivt på kunderna. Det kommer hjälpa oss göra spelet ännu bättre och på så sätt skapa en långvarig försäljning, understryker vd:n och påpekar att det även finns långt framskridna planer på att släppa spelet även för andra spelplattformar.
- Utöver expansionen av material har vi ambitionen att så fort som möjligt nå ut till nya plattformar för att öka exponeringen och maximera försäljningen. Vi siktar på att släppa Sanctum för Mac och konsol, slutar Anton Westbergh.

OM SPELET
Sanctum är ett skjutspel i förstapersonsvy med inslag av tornförsvar där du tar på dig rollen som Skye, en elitsoldat som sänts för att skydda hennes hemstad, Elysion One, från horder av mystiska utomjordiska varelser. För att lyckas måste du konstruera och uppgradera defensiva byggnader. Vad som gör Sanctum unikt från andra tornförsvarsspel är att när kaoset börjar, hoppar du rakt in i action med dina egna vapen och spelar en viktig roll i försvaret. Sanctum har tagit de bästa funktionerna från skjutspel i förstapersonsvy och tornförsvarsspel för att skapa någonting helt unikt.
Huvudfunktioner:
 - En helt ny blandning av genrer
 - Spela igenom vackra miljöer med unika strategiska möjligheter
 - Utveckla din egen strategi och bygg dina anpassade labyrinter
 - Samarbeta med en vän i ko-operativt läge
 - Unreal Technology gör Sanctum till ett av världens snyggaste indie-utvecklade spel

MER INFORMATION
Trailer på Steam: http://store.steampowered.com/video/91600/80651
Hemsida: http://www.coffeestainstudios.com/
Sanctum på FB: http://www.facebook.com/SanctumGame?sk=wall

Du kan också söka spelbolagets vd Anton Westbergh direkt via 0761-84 55 54.

OM FÖRETAGET
Coffee Stain Studios utvecklar mindre spelproduktioner med hög kvalitet. Målplattformarna är iPhone och PC. Bolaget bildades 2010 och har släppt två titlar, I Lowe Strawberries för iPhone och Sanctum för PC. Spelstudion återfinns i The Game Incubator i Gothia Science Park, Skövde. www.gameincubator.se

• sanctum
  • dataspelsvertikal
  • coffee stain studios

ORÄTTVISA FÖRDELAR FÖR FRAMGÅNGSRIKT FÖRETAGANDE
Coffee Stain Studios är ett av de talangfulla teamen i GSP Inkubator, en satsning för dig som vill utveckla din idé till ett företag. GSP Inkubator hjälper dig med allt från arbetsplats till affärsutveckling och finansiering så att du kan fokusera på rätt saker och ge din idé en ärlig chans. GSP Inkubator ligger i Gothia Science Park, ett stenkast från Högskolan i Skövde och fem minuter från Resecentrum. I vår Inkubator finns en nationellt ledande specialsatsning på dataspel - The Game Incubator.
GSP Inkubator, liksom Gothia Science Park, drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.