SciCross siktar på utvecklingsprojekt i nya Forska&Väx

I mars beviljades SciCross förstudiemedel inom ramen för Vinnovas program Forska&Väx. Nu är siktet inställt på att söka ett utvecklingsprojekt.
– Resultaten i förstudien pekar mot att det finns både tekniska och kommersiella förutsättningar för den prototyp vi jobbar med nu, konstaterar Pierre Dönnes, VD för SciCross AB som har sitt säte i Gothia Science Park.

SciCross verkar inom området Life Science och har fokus på datahantering och dataanalys för att extrahera ny kunskap. Den pågående förstudien, finansierad med 420 000 kr av Vinnova, har som mål att utvärdera de forsknings- och utvecklingsinsatser som krävs för att kommersialisera SciCross planerade tjänster/produkter inom området immunogenicitet.
– Oönskad immunogenicitet och produktion av antikroppar mot läkemedel, det vill säga att kroppens eget immunförsvar förstör effekten av biologiska läkemedel, är ett vanligt problem för bland annat MS och inflammatoriska sjukdomar. Inom den globala läkemedelsindustrin läggs mycket energi på att minska immunogenicitet och SciCross föreslår en metod där hänsyn tas till immunogenicitet, stabilitet och möjlighet till produktion av ovan nämnda typ av läkemedel, förklarar Pierre Dönnes.
Parallellt med förstudien är SciCross även del av det EU-finansierade, 300-miljonersprojektet ABIRISK.
– Genom det projektet jobbar vi med en rad av de största internationella läkemedelsföretagen. För närvarande fös diskussioner med flera potentiella partners för ett Vinnovafinansierat utvecklingsprojekt. Jag räknar med söka Vinnovamedel för att kunna genomföra en fullskalig utveckling och marknadsintroduktion av den mjukvara som är en del i förstudien, slutar Pierre Dönnes.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att ta kontakt med Pierre Dönnes på 070-3919310 eller e-post contact@scicross.com.