Silicon Valley blir nästa anhalt för Per-Arne Lundberg

Gothia Innovations Per-Arne Lundberg, verksamhetsansvarig för Gothia Inkubator, är en av två seniora stipendiater som har utsetts av VINNOVA att delta i Fellowship-programmet i Silicon Valley. – Det är fantastiskt roligt och hedrande. Det är en sann utmaning och jag är riktigt taggad, framför allt ser jag redan nu fram emot att få se de långsiktiga effekter som detta uppdrag och nätverk kommer att ge.

Sedan 2007 är Per-Arne Lundberg verksamhetsansvarig för Gothia Inkubator, som drivs av Gothia Innovation. Gothia Inkubator har varit och är fortfarande en viktig del i skapandet av det spelmecka som utvecklas och växer i Skövde.

Per-Arne Lundberg har nu, tillsammans med Katarina Chowra från Uppsala Innovation Center, utsetts av VINNOVA att som senior stipendiat delta i Fellowship-programmet i Silicon Valley.

- Tack vare stipendiet kommer jag kunna jobba för att skapa än bättre förutsättningar för att hjälpa svenska startups inom spel att ta sig in på den amerikanska marknaden. Min utgångspunkt kommer att vara Nordic Innovation House i Palo Alto där jag kommer att jobba med handfasta uppdrag och understödja inkubationsprocessen på plats. Det kommer bli mycket nätverkande också, berättar Lundberg.

- Per-Arne Lundberg har gjort ett fantastiskt arbete, i synnerhet avseende utvecklingen av The Game Incubator och Sweden Game Arena som har gjort Västsverige till ett av de starkaste dataspelklustren i världen. Han kommer genom sitt arbete i Silicon Valley att bidra till tydligare närvaro och kontakter mellan spelindustrin där och i Sverige. Det är en spännande utveckling att så kallad Gamification får allt större värde även i andra sektorer som till exempel inom HealthTech och Enterprise SW, vilket gör hans bakgrund mycket relevant för programmet, säger Anne Lidgard, ansvarig på VINNOVA Silicon Valley.

”Ett epicentrum för spelindustrin”

Stipendierna ges till personer med god förståelse för startups och Fellowship-programmet ska bidra till att skapa starkare länkar mellan Sverige och Silicon Valley samt stärka delar av Sveriges innovationssystem i två steg.

- De som utses bedöms kunna bidra på ett tydligt sätt till det svenska innovationsstödet i Silicon Valley, speciellt vid Nordic Innovation House. Men minst lika viktigt är deras förmåga att omsätta erfarenheterna och nätverket från vistelsen så att det ger värdefulla systemeffekter i deras ordinarie verksamhet, förklara Lidgard.

- Silicon Valley är vaggan för techstartups och ett epicentrum för spelindustrin. Med en helt annan närhet till både Los Angeles och Seattle finns det goda möjligheter till fler fördjupade samarbeten med branschens giganter. Jag är övertygad om att detta kommer ge fantastiska möjligheter till nya affärer, nya investeringar, nya bolag och mycket uppmärksamhet. En möjlighet att kunna bygga långsiktiga relationer genom att vara på samma möten och träffas ofta, säger Lundberg.

Deltagandet i Fellowship-programmet innebär även möjligheter till personlig utveckling.

- För mig innebär det ett nytt perspektiv såklart, med nya insikter och lärdomar för nästa generations inkubation. Att jag kommer lära mig mycket nytt och lära känna många nya personer tror jag blir den största vinsten, både för mig och för Gothia Innovation. Jag kommer fortsätta jobba hårt och engagerat för entreprenörer och startups. Med det sagt har jag skyhöga förväntningar, både på mig själv, Silicon Valley och alla startups som kommer dra fördel av min närvaro. Det här kommer att bli grymt bra, avslutar Lundberg.

Läs Vinnovas pressmeddelande här

Om Gothia Innovation AB
Gothia Inkubator är en av landets ledande inkubatorer och drivs av Gothia Innovation AB, företaget som framtidssäkrar tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionens näringsliv genom att driva och utveckla Gothia Science Park. Som en del i det arbetet driver Gothia Innovation även Gothia Science Park Open Arena – en av sex samverkansplattformar i Västra Götaland. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamhet är Västra Götalandsregionen, Skövde kommun, Skaraborgs Kommunalförbund och VINNOVA.

• gothia innovation
  • gothia inkubator
  • startups
  • silicon valley
  • vinnova
  • fellowship

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. GSP:s fokusområde är IT och är kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom dataspel, simulering, beslutsstöd och virtual engineering. GSP drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.