Skövdestudenter släpper partyspel via ny XBox-tjänst

Den 19 november släpper Ludosity Interactive sitt första spel - Loot, Steal ´n Destroy.
Teamet har valt att göra det via Xbox LIVE Community Games.
- Som independentutvecklare är den nya LIVE-tjänsten oerhört spännande för att lansera ett spel. Vi når 11 miljoner användare, det blir helt enkelt lättare att nå ut med vår produkt, förklarar Daniel Kaplan, teamets projektledare.

GSP Inkubator i Skövde satsar hårt på bolag och team som arbetar med spelutveckling i sektorssatsningen The Game Incubator. Högskolan i Skövdes tre program för dataspelsutveckling är en välmående plantskola. Ludosity Interactive är det senaste tillskottet i The Game Incubator och består av åtta studenter som vill skapa sig en plats i dataspelsbranschen. En del av underhållsningsindustrin som 2007 omsatte knappt en miljard kronor enbart i Sverige. Tillväxten jämfört med året innan var 49 procent.
- Dataspelsbranschen är ung och har en enorm utvecklingspotential. Framför allt i Sverige eftersom de svenska utvecklarna har mycket gott anseende. Våra bolag jobbar dessutom med egna IP:n vilket är viktigt för långsiktig överlevnad, säger Per-Arne Lundberg, verksamhetsansvarig för GSP Inkubator.
Han kan nu konstatera att ännu ett av inkubatorns bolag lanserar ett spel.
Den 19 november släpper Ludosity Interactive sitt partyspel Loot, Steal ´n Destroy.
- Det är ett spel för Xbox 360, för 2-4 spelare, där du tar dig an rollen som en pirat och samlar guld. Du kan skjuta ner dina motståndare, sno guld från deras hamnar och plundra guldöar. Ett spel för hela familjen, säger Daniel Kaplan som är spänd inför lanseringen.
- Vi är väldigt exalterade över att släppa vårt första spel till allmänheten och ser fram emot hur det kommer att tas emot.
Förväntningarna inför lanseringen är återhållsamt positiva såklart.
- Förhoppningen är att många, både oerfarna och mer luttrade spelare, ska kunna ha kul med sina vänner när de spelar vårt nya partyspel. Vi vet inte hur mycket vi kommer sälja i och med att Xbox LIVE-tjänsten är helt ny och obeprövad, men det ska bli riktigt spännande att vara med från starten och se folket spela vårt spel.
Som en uppföljning på releasen och för att möta spelare från hela Sverige finns Ludosity på plats på Dreamhack i Jönköping, 27-30 november.
- Vi kommer givetvis att låta folk spela vårt spel och ordna tävlingar för att öka intresset, slutar Kaplan.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att ta kontakt med Daniel Kaplan på mobil 0733-297238 eller via mail daniel.kaplan@ludosity.com. Mer information om Loot, Steal ´n Destroy och ett spel för träning, så kallat serious gameing, hittar du www.ludosity.com/showreel.

Fakta Ludosity Interactive
Ludosity Interactive består av åtta studenter från Högskolan i Skövde. Teamet har tagit plats i GSP Inkubator och The Game Incubator för att kunna starta ett dataspelsbolag och fortsätta utveckla spel.
Ludosity utvecklar lättillgängliga spel som distribueras digitalt. Teamet slutförde sommaren 2008 ett spelprojekt med Räddningsverket i Skövde och GSP Projektarena. Det är ett spel för träning och utbildning, där spelare tar sig an rollen som räddningsledare och ska reda ut situationen på en olycksplats.

Fakta GSP Inkubator
GSP Inkubators uppdrag är att generera fler företag med snabb tillväxt. Det sker genom att nystartade företag får unika förutsättningar för att både snabbt och framgångsrikt etablera sig på marknaden. Det innebär bland annat tillgång till erfarna affärsutvecklare, coachning för såväl individ som företag och strategiska kompetenser inom förhandling, försäljning, marknadsföring och finansiering.
GSP Inkubator delfinansieras av Innovationsbrons Inkubatorprogram.

• Underhållning

• uppstickare