Spel och simulering inom hälso- och sjukvård

MoSiS Forum 2008, den 22-23 oktober har fokus på spel och simulering inom hälso- och sjukvård.
- Vi vill belysa hur simulering och spel kan användas för att utveckla och förbättra verksamheter på olika sätt. Och intresset är riktigt bra, vi har närmare 80 deltagare, säger Per Backlund på InGaMe Lab, Högskolan i Skövde.

Dataspel och simulering är idag en viktig del av många organisationers, företags och människors vardag. Årets MoSiS Forum kommer därför att fokusera hur simulering och spel kan användas för exempelvis verksamhetsutveckling. En trend är så kallade serious games, träningsspel.
­ - Det är spel som har andra syften och mål än ren underhållning. Det kan exempelvis vara i syfte att marknadsföra en produkt, träning och utbildning eller kanske rentav rehabilitering, säger Per Backlund.
En annan trend som påverkar området är att dataspelsbranschen driver kraven på visualisering i en allt snabbare takt.
- Människor förväntar sig hög visuell kvalitet i de gränssnitt som används i arbetssituationer. Mot bakgrund av det ser vi att simulering och visualisering av resultaten och spel närmar sig varandra, slutar Backlund.
- Kontaktytorna är många och det öppnar nya möjligheter för utveckling av spel och simulering genom samverkansprojekt inom exempelvis äldrevård samt hälso- och sjukvårdsområdet. Det är ett område som vi arbetar aktivt med inom vårt fokusområde Virtuella system, fyller Åsa Björk i, verksamhetsansvarig för GSP Projektarena i Skövde.

Intressanta talare
Bland talarna märks till exempel Henrik Engström från Högskolan i Skövde som presenterar Elinor, ett system för spelbaserad strokerehabilitering(bilden) och Håkan Larson från Furuboda Kompetenscenter som berättar om hur man arbetar med spel för funktionshindrade personer samt David Simmonds från företaget Midark i Göteborg.

Kontakta Per Backlund, 0500-44 83 46 eller Åsa Björk, 0500-44 89 70.

www.his.se/mosis08

MoSiS Forum
Högskolan i Skövde, D-huset, D105

Datum och Tid 22 oktober, kl 11.00-20.00 och 23 oktober, kl 09.00-13.00

Fakta
MoSiS Forum 2008 arrangeras av InGaMe Lab, Högskolan i Skövde och GSP Projektarena, Gothia Science Park i samarbete med Länsförsäkringar Skaraborg och MoSiS. MoSiS är föreningen Modellering och Simulering i Sverige. Tidigare års forum har genomförts i Stockholm, Göteborg, Lund, Linköping och Umeå.

• Universitet, högskola