Träningsspel från Ludosity får stor uppmärksamhet

Dataspelsföretaget Ludosity Interactive har placerat sig på kartan för utveckling av Serious Games, spel för träning. Prototypen Lean Bicycle Factory, som utvecklats på uppdrag av Gothia Science Park Projektarena och i samarbete med Volvo IT och Volvo Technology, har rönt stort intresse.
- Det känns oerhört bra att Volvo är nöjda. Nu vill vi producera en fullversion, säger Daniel Kaplan, VD för Ludosity som sitter i Gothia Science Park i Skövde.

Lean Bicycle Factory är en prototyp som bygger på ett traditionellt spel som har använts inom Volvokoncernen under många år för att lära ut konceptet kring "lean production" inom tillverkning och montering. Principerna för "lean" kan även tillämpas på andra områden där det finns stora framtida utbildningsbehov, såsom ledarskap, administration, produktutveckling och försäljning.
Daniel Kaplan på Ludosity Interactive är givetvis nöjd över att prototypen fallit väl ut och att den skapat stort intresse.
- Nu vill vi utveckla en fullversion av spelet. Med rätt utvecklingsplattform är jag övertygad om att vi i senare skede kommer att kunna anpassa spelet till andra branscher än verkstadsindustrin. Leanprinciperna är överförbara till både sjukvård och tjänstesektorn. Dataspel för träning, utbildning och marknadsföring kommer att bli en stor marknad, säger Kaplan.

Samverkansprojekt
Lean Bicycle Factory har utvecklats inom ramen för Projekt Serious Leap, ett samverkansprojekt på GSP Projektarena i Skövde. Projektet genomfördes under februari till juni 2009 och finansierades av Västra Götalandsregionen, Skaraborgs Kommunalförbund och Skövde kommun.
- Finansiärerna bidrog med en halv miljon och medverkande företag och organisationer med lika stor del genom arbetsinsats, säger Åsa Björk, ansvarig för GSP Projektarena.
Utvecklingsgruppen bestod av representanter för Ludosity Interactive, Volvo Technology och GSP Projektarena. I referensgruppen ingick representanter för Högskolan i Skövde, Skaraborgs Sjukhus, Innovatum i Trollhättan, IDC West Sweden AB, Grönlunds Plåt AB.
I projekt ingick också en uppföljning och utvärdering som Billy Frisell, genomförde inom ramen för sin D-uppsats på Magisterprogrammet för Serious Gaming på Högskolan i Skövde.
- Jag anser helt klart att det finns potential för spel inom utbildning. Denna konceptdemonstrator tycker jag tydligt visar att man med relativt små resurser kan skapa serious games med stark förmåga att påverka spelarna, säger Frisell i sin slutsats.

Daniel Kaplan, Ludosity Interactive, 073-329 72 38
Billy Frisell, ansvarig för klustersatsningen, Gaming for Excellence, 070-360 72 84
Åsa Björk, ansvarig GSP Projektarena, 070-397 77 73

Prototypen kan laddas ned och testspelas via www.ludosity.com/lean