Christian Lindfors blir ny Vd för Science Village Scandinavia AB

Christian Lindfors tillträder den 6 april som ny Vd för Science Village Scandinavia AB. Han kommer närmast från en tjänst som chef för region syd på Tyréns AB.

”Det känns som att jag har förberett mig i stora delar av mitt yrkesliv för den här uppgiften” säger Christian Lindfors, ”Science Village-området är ju i skarven mellan näringsliv och forskning, och både min bakgrund inom samhällsbyggnad och vidare som doktorand och näringslivsrepresentant inom akademin passar som hand i handske”.

En spännande period väntar

Forskningsanläggningarna i området skalar upp sin verksamhet, ESS öppnar för forskare inom några år och MAX IV har i dagsläget 16 strålrör finansierade, varav 11 är öppna för användare. Även i centrala Science Village rör det på sig. I december ankommer första spårvagnen i linjetrafik till området och Lund Science Center växlar upp organisationen för att skapa södra Sveriges största Science Center. Science Village-bolaget pekas även ut som en central aktör i bildandet av en nationell teknikparksfunktion kopplad till de båda anläggningarna i en ny utredning från Vinnova.

”Det kommer vara extremt intressant att vara en del i skapandet av ett globalt kunskapsekosystem i Science Village. Vi vill ju ha två världsledande forskningsanläggningar (ESS och MAX IV) som resulterar i betydande vetenskapliga vinningar internationellt och som samtidigt skapar värden nationellt och regionalt.

När svenskt och internationellt näringsliv söker efter plattformar för framtida utveckling vill vi vara den part som överbryggar och erbjuder stöd och nya möjligheter”, säger Christian Lindfors.

ProNano och LTHs NanoLab tar steg framåt

Under mars har det även kommit positiva nyheter för Science Village, Lunds universitet och Rise. Lunds tekniska högskola (LTH) har beslutat att gå vidare med en etablering av NanoLab Science Village och Rise har satt igång processen med att bygga en första version av ProNano. Den småskaliga nanofabriken placeras initialt i Maxlabs gamla lokaler för att i ett senare skede etableras i större skala i Science Village.

”Christians erfarenheter från både skånskt näringsliv, offentlig förvaltning och den akademiska världen känns väldigt viktiga för området i stort.

Han har en bred kunskap från sitt yrkesliv som bolaget kommer ha stor glädje av” säger Bengt Holgersson, styrelseordförande för Science Village Scandinavia AB

Press / Intervjuförfrågningar

Ludvig Duregård +46 (0)735 918 249

ludvig.duregard@sciencevillage.com

Science Village Scandinavias styrelse

Bengt Holgersson, styrelseordförande

• Lokal/regional påverkan

• Skåne

Science Village Scandinavia äger marken mellan forskningsanläggningarna ESS och MAX IV i Brunnshög i Lund. Här har bolaget till uppgift att utveckla en ny stadsdel, Science Village. Marken omfattar 18 hektar och den kommer att kunna bebyggas med ca 250 000 m² BTA lokaler avsedda för forskning och utbildning primärt inom materialforskning, men även inom andra forskningsfält och innovationsområden. Här kommer att finnas universitets- och högskolefilialer, gästforskarbostäder, forskningsinstitut, service, gym, restauranger och caféer. Därtill planeras ett Science Center och en konsertsal/auditorium.

Science Village ska utvecklas till en dynamisk, kreativ och hållbar stadsdel som stimulerar till världsledande forskning och mötet mellan den och samhället.

Ludvig Duregård

Presskontakt Kommunikation 0735918249