Scientology Kyrkan Malmö

24 årsjubileum av erkännande som trossamfund

STOCKHOLM, 18 mars 2024 – I Stockholm, Göteborg och Malmö samlades medlemmar i Scientologi-trossamfundet för att fira en milstolpe i sin historia - registreringen som trossamfund i mars 2000. Efter 24 år sedan dess erkännande ger det oss anledning att fundera på den väg som ledde dem till denna beaktansvärda händelse. Den 13 mars 2000 gjorde Kammarkollegiet ett affirmativt drag genom att officiellt erkänna Scientologi-kyrkan som trossamfund.

Detta beslut representerade kulmen på ansträngningarna att säkerställa att Scientologi fick samma rättigheter och status som liknande religiösa grupper i Sverige. Det var inte bara av betydelse för scientologer i Sverige utan hade också en bredare innebörd för religionsfrihet och inkludering över hela världen, eftersom andra länder i Europa följde efter för att förbättra erkännandet av den grundläggande rättigheten, som t.ex. i Portugal, Spanien, Storbritannien, Nederländerna och ledde till och med till ett beslut fattat av den Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter. Frihetens grund i Sverige går djupt med lagar som skyddar religionsfriheten, vilken fastställdes 1951 och därefter inneslöts i den svenska grundlagen och senare förbättrades ytterligare med lagen om separation mellan kyrka och stat som trädde i kraft den 1 januari 2000. Detta rättsliga ramverk garanterar individer rätten att utöva sin tro enskilt eller kollektivt utan att utsättas för diskriminering eller restriktioner på grund av sin övertygelse. Det var mot denna bakgrund av öppenhet och juridiska garantier somScientologi-kyrkan strävade efter erkännande inom samhället.

Utvecklingen av frihetslagar i Sverige återspeglar nationens engagemang för mänskliga rättigheter och individuella friheter. Till en början dominerat av en nationell kyrka har Sverige nu antagit ett inkluderande förhållningssätt som erkänner och respekterar den mångfald av religiösa trosuppfattningar som finns inom landets gränser. Lagen från år 2000 stärkte denna grund ytterligare och säkerställer att alla religiösa grupper behandlas lika och har rätt att utöva sin tro, sin religion och att organisera sig i enlighet med lagen. Resan mot erkännande började när Skatteverket i Stockholm den 23 november 1999 beviljade Scientologi-kyrkan skattefrihet som en ideell förening med religiöst ändamål som bedrivs helt utan vinstsyfte. Detta erkännande belyste kyrkans religiösa aktiviteter såsom ceremonier med söndagsbetraktelse, vigslar, begravningar, andlig vägledning, samt studier av kyrkans skrifter, författade av Scientologins grundare L. Ron Hubbard.

Uppmuntrad av de här framstegen ansökte man hos Kammarkollegiet om att få bli registrerad som trossamfund – en ansökan som godkändes, och Scientologi-kyrkan Sverige registrerades officiellt som trossamfund den 13 mars 2000, vilket var viktigt i dubbel bemärkelse, eftersom det är det datum när man firar L. Ron Hubbards födelsedag. Denna registrering bekräftade inte bara kyrkans status som ett legitimt trossamfund utan öppnade också dörrar för framtida erkännanden, inklusive bemyndigandet att förrätta vigslar enligt äktenskapslagen.

Den första Scientologi-kyrkan i Sverige etablerades i Göteborg 1968, vilket markerar början på Scientologins närvaro i landet. Kyrkan har med tiden vuxit till ett religiöst trossamfund som inte bara tjänar sina medlemmar. Den bidrar också till det svenska samhället med utbildningsprogram om mänskliga rättigheter, drogprevention, moraliska värderingar och hjälp när naturkatastrofer uppstår. Den är aktiv i interreligiös dialog och samarbete. Scientologi-kyrkan Malmö utsågs som den första Ideala Scientologi-kyrkan i Sverige 2009 och fungerar som ett centrum för andlig tillväxt och välfärd i samhället.

Idag är Scientologi erkänd över hela världen som en religion med miljontals anhängare som utövar sin tro. I Sverige belyser 24-årsjubiléet av Kammarkollegiets erkännande de bestående värdena av religionsfrihet och understryker kyrkans engagemang för att möta samhällets andliga behov.

För mer information om erkännanden av Scientologi som religion, gå till länken www.scientologyreligion.org. För de som önskar lära sig mer om Scientologins tro och praxis och dess internationella humanitära projekt, gå till https://www.scientology.tv/sv/

Kontakt:

E-mail: stockholm@scientology.net