Skyrtfönster säkrades av Scientologi-kyrkans Frivilligpastorer i Clearwater, Tamp

Affärer i Clearwater fick extra skydd från Scientologi- kyrkan

Affärerna i Downtown, Clearwater fick Alessio Zavaglia att stanna vid sitt Cleveland Street Cafe sent på lördagskvällen för att göra en sista genomgång före orkanen Irmas ankomst.

När han närmade sig byggnaden fanns främlingar med handskar och hammare som satte upp skydd för skyltfönsternas glas.

Han förväntade sig inte detta, men Scientologi-kyrkan hade kommit för att säkra hans affär före den annalkande klass 4-orkanen. Och inom 12 timmar hade Scientologi- frivilligpastorerna satt upp skivor som fönsterskydd på andra butiker i stadsdelen.

"Ingen bad dem att göra det här," sade Zavaglia, som sade att han inte kunde hitta någon plywood på lördagen för att göra det själv. "Det här är bra för staden."

Scientologi-kyrkans talesman Ben Shaw sade att kyrkans frivilliga tillbringade 1 500 arbetstimmar under en 12-timmarsperiod och säkrade 60 affärer och företag med 700 plywoodskivor. "När Irma bytte riktning på lördag blev vi mycket bekymrade över centrum och att fastighetsägarna inte skulle ha tid att förbereda sig," sa Shaw. "Lyckligtvis hade vi beställt all den plywood vi kunde få tag i, och just i tid kom en stor leverans från Georgia. Därmed kunde vi sätta skivor på alla de centrala affärerna och företagen."

Borgmästare George Cretekos sa att han inte blev förvarnad om att kyrkan tänkte skydda affärerna före orkanen, men han misstänkte att Scientologi-kyrkan hade varit involverad när han körde genom centrum på söndagsmorgonen innan Irma slog till och såg det välgjorda arbetet med plywood skivorpå butikernas framsidor.

"Jag lovordar dem för det," sade Cretekos. "Jag applåderar också alla de som är de första som agerar samt vår personal och deras familjer."

Tony Starova sade att han fick ett samtal på torsdagen från Scientologiska kyrkan och de frågade om han behövde hjälp med att förbereda sin pizzaaffär för orkanen Irma.

Just då, sade Starova att han inte var orolig för Irma's framfart och hade inte tänkt att spika för glasfönsterna på Cleveland Street. Han frågade bara om kyrkan hade några extra sandsäckar.

Starova och hans familj evakuerades till New Orleans på fredagen när Irma gick över till Tampa Bay och ringde en granne på lördagen för att ta reda på läget i centrum. (Downtown)

"Jag ringde och han berättade för mig att alla affärer hade blivit skyddade," sa Starova. "Scientologikyrkan gjorde det. Det är väldigt bra granne, goda förvaltare."