Utöver presentationer för ungdomar med Sanningen om droger-materialet utbildar Alfredo också lärare, brottsbekämpande myndigheter och samhällsledare så att de också kan nå ut med kampanjen.

Före detta missbrukare ägnar sig åt att skicka hjälpen vidare med Stiftelsen för en Drogfri värld

VALENCIA, SPANIEN - 7 MAJ 2024

Hjälper barn att fatta välgrundade beslut för att leva drogfritt

Alfredo Riaño, som leder avdelningen för Stiftelsen för en Drogfri värld i Valencia i Spanien, är inte främmande för drogmissbruk och dess följder. Han delar med sig av sin egen historia för att hjälpa barn att undvika det missbruk som han till slut lyckades ta sig ur. Och han utbildar lärare, poliser och andra samhällspartners som delar hans passion för att nå ut till ungdomar med sanningen om droger innan de faller offer för den alltmer nedåtgående spiralen av drogmissbruk och beroende.

Till en början var livet en fest, eller så verkade det i alla fall. När Alfredo hade gjort sin militärtjänst fick han ett perfekt jobb som PR-ansvarig för ett alkoholföretag som sålde till barer och klubbar. Nätterna bestod av diskotek och fester. Sedan upptäckte han kokain. Droger var lätta att få tag på i de kretsar han rörde sig. Kväll efter kväll kom han hem runt kl. 04.00 efter ett helt gram kokain och en liter gin. Men ruset som han kände när han först prövade drogen undgick honom när han försökte återskapa känslan genom att inta allt större mängder. "Ju mer jag konsumerade, desto sämre mådde jag", säger han. "Jag kände mig neurotisk, olycklig och deprimerad." Sedan försökte han komplettera kokainet med metamfetamin. "Jag var ett mänskligt avfall", säger han. Droppen som fick bägaren att rinna över var LSD. "Det förstörde mitt liv fullständigt."

Alfredos tur vände först när en vän bjöd in honom att besöka Scientology-kyrkan och introducerade honom för den teknik som Scientologys grundare L. Ron Hubbard utvecklat för att befria människor från droger. Vännen hjälpte också Alfredo att se över sitt liv och sina mål och sätta en ny, etisk kurs för framtiden.

Alfredo har varit drogfri och nykter sedan dess och har skickat vidare den hjälp han fick genom att ta kontakt med Stiftelsen för en Drogfri värld, i Valencia och dess initiativ Sanningen om droger, kampanjen för drogutbildning och drogförebyggande som stöds av Scientology-kyrkor och scientologister. Förutom att föra ut kampanjen i klassrummen utbildar Alfredo lärare, poliser och samhällsgrupper så att de också kan nå ut till ungdomar med denna viktiga information.

Alfredo är en naturlig showman och gör sina drogförebyggande presentationer roliga. De ungdomsvänliga broschyrerna och videorna i stiftelsens Sanningen om droger-initiativ gör det lätt att involvera ungdomar i lektionerna. Han bjuder in dem att delta genom att låta dem skapa sketcher. Hans lektioner gör inte bara ett bestående intryck, de ger också ungdomarna möjlighet att undersöka sina attityder till droger och alkohol vid en kritisk tidpunkt i livet. Studier visar att ju tidigare ungdomar börjar missbruka droger, desto större är risken för ett livslångt beroende. Ungdomars droganvändning är också kopplad till skolsvårigheter, hälsorelaterade problem, dåliga kamratrelationer och kriminalitet.

Efter lektionerna låter han klassen fylla i anonyma enkäter, där ganska många erkänner att de rökt marijuana, men att de nu har bestämt sig för att aldrig mer röka det. Mer än 80 procent säger att de aldrig förstod vad droger egentligen var tidigare, men att de gör det nu. De kommenterar ofta att det de trodde om droger tidigare var baserat på falsk information. Och de känner sig mer självsäkra nu när det gäller att förklara sanningen om droger för vänner och syskon. "Många av dem kommer till mig och berättar att jag har förändrat deras liv", säger Alfredo.

En lärare berättade för Alfredo att föräldrar efter hans presentation började ringa och säga att deras barn kom hem förväntansfulla och berättade allt om vad de hade lärt sig. "En rektor sa till mig att han aldrig hade sett något liknande. Hela klassen på 60 elever var helt uppmärksamma i en och en halv timme", säger han. En 16-årig flicka berättade för honom att hon skulle gå hem och ha ett mycket allvarligt samtal med sin mamma. Hon bestämde sig för att hjälpa henne att sluta dricka eftersom hon insåg att det förstörde hennes liv. En pojke kom fram till Alfredo i slutet av kursen och sa: "Jag är vid en punkt i mitt liv där jag tvekade om jag skulle fortsätta med idrotten eller börja gå ut och dricka på kvällarna. Tack vare den här kursen har jag absolut ingen tvekan. Jag kommer att fortsätta med idrotten."

Alfredo utser studenter till ambassadörer för ett Drogfritt Valencia och uppmuntrar dem att dela med sig av materialet Sanningen om droger till andra.

Han har nyligen utvidgat sina Drogfri värld-presentationer till militären och utbildar en kår av volontärer för att utöka dess inverkan.

För mer information, besök webbplatsen för Stiftelsen för en Drogfri värld, se dokumentären Sanningen om droger och public service-meddelanden om Sanningen om droger på Scientology Network, eller besök närmaste Scientology-kyrka för att lära dig mer om kampanjen och gå med i eller skapa en Drogfri värld-avdelning i ditt samhälle.