Kan vi vända den rekordhöga dödssiffran p.g.a. överdoser av droger? Stiftelsen för en Drogfri Värld säger "ja" och att nyckeln är förebyggande åtgärder

LOS ANGELES, KALIFORNIEN OCH ATLANTA, GEORGIA - 15 APR, 2024

Stiftelsen för en Drogfri Värld presenterar Initiativet Sanningen om Droger
Rx and Illicit Drug Summit (Toppmötet angående Receptbelagda och Illegala droger), i Atlanta

Årets Rx and Illicit Drug Summit lyfte fram ett dystert faktum: "Överdoser och dödsfall som involverar syntetiska opioider har nått rekordnivåer, och varje del av samhället i hela vårt land känner av effekterna." Enligt CDC-Centers for Disease Control and Prevention (centrer för kontroll och förebyggande av sjukdomar), har mer än hälften av dödsfallen till följd av opioidöverdoser i 10 undersökta delstater testats positivt för fentanyl. Det är dags att trampa gaspedalen i botten när det gäller förebyggande arbete, säger Stiftelsen för en Drogfri Värld.

"Det är dags att inse att förebyggande åtgärder är den enda hållbara lösningen på överdosproblemen", säger En Drogfri Världs Verkställande direktör Jessica Hochman. "Fentanyl har förändrat dynamiken i drogmissbruket. CDC rapporterar att mer än hälften av dödsfallen till följd av opioidöverdoser i 10 undersökta delstater testades positivt för fentanyl." I ett reportage i New York Times 2022 påpekades att "en alarmerande" del av överdosdödsfallen bland ungdomar kom från "förfalskade piller med fentanyl som tonåringar och unga vuxna köpt via sociala medier".

"Lösningen är att utbilda ungdomar så att de inte börjar ta droger från första början", säger Hochman. "Ge dem förtroendet att de gör rätt när de inte tar droger, punkt slut."

Med mer än 4 000 deltagare på det fyra dagar långa Rx and Illicit Drug Summit 2024 i Atlanta, hade Dogfri Värld en monter för att tillhandahålla sitt material och sin läroplan för drogutbildning kostnadsfritt till alla som vill vidta effektiva åtgärder. Baserat på Scientologys grundare L. Ron Hubbards forskning som visade att "det enskilt mest destruktiva elementet i vår nuvarande kultur är droger", stöder Scientology-kyrkor och Scientologister Stiftelsen för en Drogfri Värld vars material tillhandahålls kostnadsfritt till skolor, medborgargrupper, regeringar, polismyndigheter samt individer och institutioner i den privata sektorn.

Titta på Stiftelsen för en Drogfri Värld och dokumentären Sanningen om droger - Verkliga människor, Verkliga exempel på Scientology Network, och Hur programmet fungerar för att se programmet i aktion. För mer information eller för att engagera dig, besök Stiftelsens webbplats, eller kontakta närmaste Scientology-kyrka.