LEDANDE PSYKOLOG DRAR SLUTSATSEN: SCIENTOLOGI-KYRKAN'S OCA-TESTET ÄR ETT VETENSKAPLIGT MÄTNINGS–HJÄLPMEDEL

Den ledande psykologen, R.Christopher Barden har granskat Oxford Capacity Analysis-(OCA) – testet.

Detta test används som ett religiöst hjälpmedel inom Scientologi-kyrkan för att mäta sina församlingsmedlemmars framsteg på den stege av utbildning och andliga framsteg som även är känd som Bron Till Total Frihet. Hans rapport publicerades 2009.

I sin rapport skriver han :
”OCA är en praktisk religiös mätning av psykologiskt viktig information. OCA har härletts från ett välkänt formellt psykologiskt test- nämligen det vetenskapligt utformade och kalibrerade Johnson Temperament Analysis.

Och han skriver vidare i sin rapport: ”Oxford Capacity Analysis (OCA) mäter personliga ideer av religiös natur, framställda av religiösa ledare (icke vetenskapsmän), handhas av religionens medlemmar (icke professionell psykolog) och används för andlig vägledning och utbildning (icke professionell hälsovårds psykoterapi)."

C.  Barden framhåller vidare i sin rapport att en person som inte är utbildad, eller inte har kännedom och kunskap om OCA är inte i den ställningen att han kan kan ge en respektabel åsikt om, eller granskning av testet.

Barden har tjänstgjort vid Minnesotas State Board of Psychology och har varit redaktör och recensent för några av de högst rankade ledande psykologiska publikationerna, som tex. Development Psychology, Child Development, The Journal of Personality and Social Psychology och the Journal of The American Academy of Psychiatry. Han är för närvarande licensierad psykolog i staterna Texas och Minnesota i USA.