Narconons unika drogförebyggande verksamhet startar upp i krigshärjat Liberia

Det kanske inte är förvånande att hitta Narconons drogavvänjning och förebyggande verksamheter i Los Angeles eller New York, men kanske det är lite mer ovanligt att höra att en ny avdelning öppnat på Afrikas västkust.

Startskottet för bildandet av nya Narconon Liberia sammanföll lämpligt nog med FN-dagen "emot droger och illegal handel med droger" som anordnades den 26 juni 2014.

Evenemanget inleddes med en parad genom gatorna. I tåget gick flera utav Narconons volontärer klädda i vita och blå Narconon skjortor, bärandes en lång banderoll med budskapet: "Kom en, kom alla och gå med i kampen mot narkotika, missbruk och olaglig handel". I slutet utav paradvägen anslöt representanter för FN: s kontor för narkotika och brottslighet, den amerikanska ambassaden samt medlemmar av den liberianska polisen.

Clark Carr, VD för Narconon International, berömde i varma ordalag föreståndaren för Narconon  Liberia. "Liksom sina Narconon kollegor i Sydafrika, Nigeria och Uganda, sprider Joseph Appiah Narconons positiva budskap om hur att vara drogfri är ett hälsosammare, säkrare och mer etiskt sätt att leva," sade Carr. "Vi är mycket stolta över Josephs beslutsamhet att göra en skillnad i Västafrika och vill berömma honom för hans framgångsrika sätt att få uppmärksamhet från så många människor i syfte att backa upp drogutbildning som ett grundläggande verktyg för att minska narkotikamissbruket i Liberia."

Den senaste tidens ökning av drogmissbruk i Liberia har utvecklats till en praxis att ge soldater droger för att göra dem till mer aggressiva soldater under de senaste två inbördeskrigen. På senare år har den växande marijuana industrin gjort drogen mer tillgänglig för ungdomar som dagligen kämpar i ett samhälle i avsaknad av utbildnings-och försörjningsmöjligheter till följd av förstörelsen av landets infrastruktur orsakad av landets militära åtgärder.

Inrättandet av denna nya Narconongrupp följer i kölvattnet av ett årtionde av Narcononinitierade drogförebyggande aktiviteter ägnade skolbarn i Ghana av Mr Appiah. "Men jag hade alltid för avsikt att utöka vår hjälp till Liberias ungdomar", sade Appiah. "Det var inte svårt alls att rekrytera villiga liberianer och träna upp dem i Narconons tekniker i hur man sprider förståelse om viktigheten i att leva  drogfritt."

"Vi önskar vår kollega Mr Appiah all framgång i etableringen och utbyggnaden av sin nya organisation och ser fram emot att höra framtida nyheter om fler utbildnings-och offentliga evenemang för att öka medvetenheten," tillade Mr Carr.

Sedan 1966 har mer än 100 Narconon drog rehabiliterande eller förebyggande centra bildats runt om i världen. Drogförebyggande föreläsningar har levererats till miljontals studenter, vuxna, företag, och myndigheter på sex kontinenter. Narconon grundades 1966 och bygger på arbetet och forskningen utförd av den amerikanska filosofen L. Ron Hubbard. Narconon-programmet har hjälpt tiotusentals människor att återhämta sig från missbruk och nått miljontals individer med drogutbildning. För mer information, ring 1-800-775-8750 eller besök www.narconon.org .

För mer information och bilder kontakta:
Stig Andersson 040 53 75 80

stig-goethe@hotmail.com