ORANGE COUNTY VÄLKOMNAR SCIENTOLOGI-KYRKAN TILL ETT HISTORISKT HEM

Mer än 5000 scientologer och gäster firade öppnandet av Orange Countys (USA) nya Scientologi-kyrka den 2 juni 2012.

Lördagen den 2 juni deltog stadens och statens dignitärer tillsammans med tusentals scientologer i invigningen av den nya Scientologi-kyrkan i centrala Santa Ana, Orange County i USA.

David Miscavige, styrelseordföranden för ReligiousTechnology Center och ecklesiastistisk ledare för religionen Scientologi, ledde invigningsceremonin. Bland gästerna fanns Anaheims stads fullmäktige- ledamot Lorri Galloway, Garden Grove borgmästare William Dalton, Santa Ana Historic Preservation Society styrelseledamot Maxine Schmidl, Faith inYouth Project Director of the County Community Service program, Ms Lourdes Gutierrez, och Orange County Interfaith Network styrelseledamot Mike Penn.

Kyrkans nya hemvist har senast använts som Santa Ana konst och eventcenter. Byggnaden på 4800 kvadratmeterbyggdes ursprungligen år 1931, och användes som Santa Ana Frimurare Loge. Det är ett av Orange Countys finaste exempel på Art Deco arkitektur och är registrerad i det nationella registret som en av stadens och statens historiska byggnader. Scientologi-kyrkan har restaurerat byggnaden och även den ikonrika fasaden med det sex våningar centrala tornet. Kyrkan återskapade den utsmyckade interiören till sin forna glans, från alabaster kristallkronor och handmålade tak till snidade mahognytrappor. Den tredje våningen, festvåningen står återigen tillgänglig som en samlingsplats för samhället. Den tjänar som kyrkans kapell och dessutom som en samlingsplats för församlingsmedlemmar och för människor med alla religioner i Orange County.

David Miscavige, styrelseordförande för Religious Technology Center och Scientologins kyrkliga ledare, betonade vad dagen innebär för samhällets gemenskap i stort. Han riktade sig till de församlade med följande ord:

"Vi kommer till det första betydelsefulla steget i denna kyrkas nya historia. Det är onödigt att påpeka att vi inte sitter på en våg av historien som vi sorglöst flyter på. Tvärtom måste det vara en historia helt olik någon som tidigare berättats, en historia av högsta kompetens, stor passion och perfekt applicering av vår teknologi. För endast på det sättet kommer vi någonsin att nå Scientologins mål, och därmed en värld utan krig, utan sinnessjukdom, utan brottslighet, en värld som vi kan vara stolta över, där man kan blomstra, där ärliga människor har rättigheter och alla är fria att stiga till högre höjder. Det är vårt ansvar som scientologer, och, ja, det är något som vi stolt anammar.”

Anaheim Stadsfullmäktigeledamot Lorri Galloway betonade betydelsen av den nya Scientologi-kyrkan i ljuset av sitt ledarskap för samverkan i samhället:

"Det är underbart att en sådan massiv internationell kyrka etablerar sitt hem på en så vacker plats och i denna ikoniska byggnad. Det är en perfekt samverkan. Att nå ut till samhället är ett kännetecken som tillhör er.”

Garden Grove borgmästaren William Dalton talade om kyrkans utbildningsprogram för samhället: "En av våra största förkämpar för utbildning i Kalifornien och nationen, Cesar Chavez, sade en gång: `Det slutliga resultatet av all utbildning skall vara att tjäna andra.´ Ni är alla fantastiska exempel på Cesar Chavez ideal i aktion eftersom ni ger allt vad ni har lärt er och vad ni vet, tillbaka in i samhället.”

Styrelseledamoten i Föreningen för det Historiska Bevarandet av Santa Ana, Maxine Schmidl betonade kyrkans renoverings- och bevaringsarbete: "Föreningen för det Historiska Bevarandet av Santa Ana är överväldigade över att ni investerat så mycket omsorg för det ursprungliga i detta landmärke. På så sätt bibehålls dess historiska betydelse för Santa Ana. Så, tack för er respekt och ert engagemang.”

Orange County´s Faith in Youth Project Director of the Community Service Program, Ms Lourdes Gutierrez, pratade om kyrkans antidrog utbildningsprogram: "Jag skulle vilja gratulera er för att ni gör så mycket för att hjälpa oss att skapa sunda och säkra samhällen i Orange County, och för att ni hjälper oss att rädda liv. Jag ser på denna nya kyrka som en plats från vilken vi äntligen kan arbeta tillsammans i en mycket större skala för att rädda många fler liv.”

Orange County Interfaith Network styrelseledamot, Mike Penn, talade om kyrkans roll i den interreligiösa gemenskapen. "Vilket bättre exempel finns på gemensam andlig förståelse än detta uttalande från grundaren L. Ron Hubbard: `Lycka och styrka finns endast i frånvaro av hat. Att endast hata är vägen till katastrof. Att älska är vägen till styrka. Att älska trots allt, är hemligheten med storhet. Och det kan mycket väl vara den största hemligheten i detta universum.´ När vi förstod att era heliga skrifter säger samma sak som våra gör, har vi dessa `ah ha stunder´, och vår framtid är ljusare med möjligheter och storhet!”

Denna nya kyrka öppnar sina dörrar för att ge Orange Countys invånare en introduktion till Dianetik och Scientologi. Besökarna välkomnas att ta en själv-guidad tour i informationscentret för allmänheten, och se informations-och dokumentärfilmer om varje aspekt av religionen och om L. Ron Hubbards liv och arv. Informationscentret erbjuder också en detaljerad översikt över de humanitära programmen som sponsras av kyrkan som inkluderar världomspännande initiativ för mänskliga rättigheter och lika omfattande anti-drogutbildningar och rehabiliteringsprogram, ett globalt nätverk för läskunnighet och utbildning, och Scientologi frivilligpastor programmet, vilket formar världens största oberoende hjälpande och stödjande grupp. Centrets multimediaskärmar innehåller för närvarande mer än 500 filmer, tillgängliga genom ett knapptryck. Centret är öppet från morgon till kväll för besökare för en rundtur på sin fritid.

Orange Countys nya kyrka har vidare omfattande anläggningar för att ge inledande tjänster till dem som är nya i religionen, vilket bl.a. omfattar Dianetik-seminarier och Scientologi-Personlig-Effektivitet-seminarier och en mängd livsförbättringskurser. Kyrkan har också dussintals rum för leverans av Scientologi-auditering (andlig vägledning).

Den nya Scientologi-kyrkan i Orange County är den femte så kallade ideala Scientologi-kyrkan som öppnats i Kalifornien sedan 2010. Andra ideala organisationer som öppnats i år inkluderar: Scientologi-kyrkan Greater Cincinnati, 25 februari 2012, Scientologi-kyrkan Sacramento, 28 januari 2012, och Scientologi-kyrkan Hamburg, Tyskland den 21 januari 2012. Ideal organisationer uppfyller L. Ron Hubbards vision för religionen. De ger inte bara idealiska möjligheter att tjäna scientologer på deras väg mot högre tillstånd av andlig medvetenhet och frihet, utan är också utformade för att fungera som ett hem för hela samhället och en mötesplats för gemensam ansträngning att lyfta medborgarna från alla trosinriktningar.

Ytterligare nya kyrkor som öppnades under senare år är Malmö i Sverige, Minneapolis-St. Paul, New York, Washington DC, Tampa, Nashville, Seattle, Las Vegas, Los Angeles, Pasadena och Inglewood i USA, samt Quebec City i Kanada, Mexico City i Mexiko, London i England, Melbourne i Australien, Bryssel i Belgien, Madrid i Spanien, Rom i Italien, Berlin i Tyskland, och Moskva i Ryssland.

Mer än 10 nya ideal organisationer är planerade för invigning under 2012. För en komplett lista över nya Scientologi-kyrkor, besök www.scientology.org.

Scientologi-religionen grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första Scientologi-kyrkan bildades i Los Angeles 1954 och religionen har expanderat till mer än 10.000 kyrkor, missioner och anslutna grupper med miljontals medlemmar i 167 länder.

oOo