SCIENTOLOGI-KYRKAN INVIGDE DEN NYA LANDVINNINGEN I KALIFORNIENS HUVUDSTAD

Kaliforniens huvudstad firade invigningen av den nya Scientologi-kyrkan i Sacramento lördagen den 28 januari 2012. Mer än 2500 Scientologer, gäster och representanter för staden, Sacramento, staten Kalifornien och USA deltod vid invigningen.

Mr. David Miscavige, styrelseordförande för Religious Technology Center och Scientologi-religionens kyrklige ledare, förrättade öppnandet av Scientologi-kyrkan i Sacramento.

Kyrkans nya hem som ligger bara några kvarter från Kaliforniens statshus är ett av stadens mest arkitektoniskt utmärkande byggnader. Den öppnades ursprungligen 1930 som Ramona Hotel och ritades av Californiens första statsarkitekt och är Sacramentos bäst bevarade exempel på restaurerade byggnader med stil från den spanska colonialtiden. Kyrkan har bevarat byggnadens struktur och restaurerat dess utsmyckning till sin ursprungliga glans som inbegriper dess karakteristiska stuckatur och dess glaserade tegel och terracotta takpannor, dekorativa smidesdetaljer, och den originella lövskylten. Restaureringen planerades och genomfördes med minsta möjliga miljöpåverkan och maximal hållbarhet, och uppfyller kraven på amerikanska Green Building Council’s Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) gold certification standards.

Att invigningen av den nya kyrkan leddes av Mr David Miscavige, styrelseordförande för Religious Technology Center och Scientologi-religionens kyrklige ledare, markerade betydelsen av denna begivenhet.

Invigningen av den nya kyrkan leddes av Mr. David Miscavige, styrelseordförande för Religious Technology Center och Scientologi-religionens ecklesististiske ledare. Han ledsagades av Sacramento-kyrkans officiellt inbjudna och församlingsmedlemmar på scenen för klippningen av bandet.

I sitt uttryck av betydelsen av denna nya kyrka sade Mr. David Miscavige: "Invigningen av denna kyrka uttrycker ett högtidligt löfte. Det är ett löfte att använda allt det som finns inom dessa vägar för stadens skull. Det är ett löfte att skapa en värld som vi kan vara stolta över. En civilisation utan sinnessjukdom, utan kriminalitet och utan krig, där den duglige kan ha framgång och där ärliga individer kan ha rättigheter och där alla är fria att stiga mot högre höjder. Detta är vårt ansvar som Scientologer. Och, ja, ett ansvar vi frivilligtåtar oss."

Deltog i hedranet av invigningen gjorde också: Borgmästaren i Sacramento Kevin Johnson; medlem av den styrande församlingen i Californien, Mike Gatto; Precidenten i Sacramento Stadsförsamling, David Deluz; styrelseordförande för interreligiösa samarbetet i Sacramento, Jon Fish och Biskoppen och grundaren för en internationell trosbaserad styrelse, Ron Allan.

Borgmästaren Kevin Johnson välkomnade och tackade Scientologi-kyrkan för sitt engagemang för staden: "Sacramento har den största mångfalden i USA och er kyrka och vad ni gör representerar denna mångfald. Denna byggnad är inte bara en byggnad för er - det är en byggnad för samhället. Det är en byggnad som kommer att hjälpa oss att ge nytt liv i stadskärnan i Sacramento. Scientologi-kyrkan kom till oss och sade, Vi vill hjälpa. Vi skulle vilja ta en historisk byggnad, bevara, skydda och renovera den och göra den till en av de finaste i Sacramento´s centrum. Vi ville verkligen förvandla Sacramento till den grönaste regionen i USA och ett nav för ren teknologi och ni hjälper till att förverkliga detta. Ni har gjort er del av det."

Medlemmen av den styrande församlingen Californien, Mike Gatto berömde arbetet som gjorts av Scientologi-kyrkan i Sacramento och deras arbete med Citize Commision for Human Rights (Kommittén för Mänskliga Rättigheter) för att skydda från Psykiatrisk neddrogning: Dessa barn kanske aldrig får chansen att hitta sig själv innan de får utskrivet en medicin. De kanske aldrig får veta hur det känns att uppleva sina egna känslor i sitt hjärta och sina egna tankar. Du kan kallt räkna med att jag kommer att fortsätta att göra allt jag förmår för att se till att varje lagstiftare och förälder hör vad ni säger och att de får sin egen kraft att agera till förmån för barnen i Californien.

Precidenten för den interreligiösa styrelsen i Sacramentoområdet, Jon Fish bekräftade kyrkans effektiva bidrag till sammhället, inkl. de humanitära programmen som använder L. Ron Hubbards bok, Vägen till Lycka: "Jag har svårt att finna ord för hur upplyftande det är att veta att det finns människor därute varje dag - Scientologerna - som tar upp moralens inneboende kraft i samhället, och som verkligen vet vad de gör. Av dessa anledningar och många fler, välkomnar vi medlemmarna från Scientologi-kyrkan. Vi vet att detta kommer alltid att vara ett hem för vänskap jäntemot oss och andra människor. Det kommer alltid att finnas en öppen inbjudan och en utsträckt hand."

Precidenten i Sacramento Stadsförsamling, David DeLuz poängterade kyrkans arbete med utbildning i Mänskliga Rättigheter och sade: "Ni utbildar människor i deras rättigheter och bygger därmed upp den kommande generationen som också leder till att beskydda dessa rättigheter för alla, oberoende av ras, färg, tro eller religion. Här i Caloforniens huvudstag kommer vi överallt ifrån... Vi måste ge näring till detta, vilket är precis vad ni gör. Eftersom detta är en kyrka som inte bara är öppen för alla utan ni ger också av de många verktyg ni har. Därför är denna kyrka lika mycket en gåva till Sacramento som det är till era medlemmar.

Biskoppen och grundaren för en internationell trosbaserad styrelse, Ron Allan åberopade Kyrkans världsomspännande Anti Drog utbildningsprogram och sade: "Jag har alltid sagt, så som det går för Californien så kommer det att gå för hela USA. Att rensa upp i huvudstaden och täcka den med Sanningen om Droger-materialet kommar att åstadkomma en effekt så stor att den kommer att sippra ut över hela Amerika. Detta program är svaret på den globala epidemin.   Jag vill att det skall vara obligatoriskt för skolbarn i hela Amerika att gå igenom Sanning om Droger utbildningen."

_________________

Den nya Ideala Scientologi-kyrkan i Sacramento reser sig 7 vånigar hög och har en yta av 5000 kvardratmeter. Förutom det centrala kapellet för alla samlingar, Söndagsbetraktelser och religiösa ceremonier, fins det att antal seminarierum och studiesalar, och dussintals rum för Scientologi Auditering (andlig vägledning).

Hela bottenvåningen är används för introduktionstjänster och välkomnar besökare och de som vill veta mer om Scientologi. Vidare finns det ett informationscenter för allmänheten som presenterar en komplett introduktion av trosuppfattningar och utövningar, och om dess grundare L. Ron Hubbards, hans liv, samt arvet efter honom. I informationscentret presenteras även en detaljerad överblick över de humanitära programmen som sponsras av Kyrkan. Detta inkluderar de världomspännade initiativen för mänskliga rättigheter; en lika långtnående antidrog-informationskampanj som inkluderar drogförebyggande verksamhet; globala nätverk av centrer för läskunnighet och inlärning, samt Scientologins verksamhet med frivilligpastorer, vilka nu utgör den största oberoende katastrofhjälpsstyrkan på jorden. Informationsskärmarna erbjuder totalt omkring 500 informations- och dokumentärfilmer genom en knapptryckning. Informationecentret är öppet från morgon till kväll och välkomnar besökare att titta runt på sin lediga tid och återkomma så ofta de vill.

_________________

Scientologi-kyrkan i Sacramento är den andra Ideala organisationen som öppnas under 2012 efter Scientologi-kyrkan i Hamburg, i Tyskland den 21 januari 2012.

Ideala orger förverkligar grundaren L.  Ron Hubbards vision för religionen.  Ideala orger erbjuder inte bara idealiska faciliteter för att ge service till scientologer för deras andliga förbättring, utan är även utformade för att fungera som ett hem för hela samhället och en mötesplats för gemensamma ansträngningar att hjälpa alla medborgare oavsett trosinriktning.

Andra nya Scientologi-kyrkor som har öppnats de senaste åren är bland annat Washington, DC; New York, New York; Los Angeles, Kalifornien; Pasadena, Kalifornien; Inglewood, Kalifornien; Seattle, Washington; Tampa, Florida; Minneapolis-St. Paul, Minnesota; samt Quebec City, Kanada; Mexico City, Mexiko; Melbourne, Australien.

Mer än 15 nya Ideala kyrkor är planerade att öppnas under 2012.