Invigningen av Scientologi-kyrkans kontor för Nationell angelägenheter i Dublin

Scientologi-kyrkans nya kontor för Nationella angelägenheter i Dublin.

"Genom att öppna dörrarna till Scientologi-kyrkans kontor för Nationella angelägenheter för Irland, fortsätter vi i samma tradition som vår grundare L. Ron Hubbard som själv hade ett kontor på 69 Merrion Square", säger David Miscavige, styrelseordförande för Religious Technology Center och kyrkliga ledare för religionen Scientologi. "Och vi gör det med avsikt att erbjuda våra humanitära kampanjer till alla för att hedra vår grundare och Scientologins mål - en civilisation utan sinnessjukdom, utan brottslighet och utan krig, där kapabla människor kan blomstra och ärliga människor kan ha rättigheter och där människan är fri att stiga till högre höjder."

Från kontoren kommer kyrkan att samordna sina välgörande och humanitära kampanjer. De omfattar insatser för att kämpa drogmissbruk, öka medvetenheten om mänskliga rättigheter, förbättra skolans resultat och ge utbildningsmöjligheter för barn, minska brottsligheten och återfall till brottlighet efter fängelsestraff, understödja samhällsmoralen, och att använda de verktyg och tekniker som kyrkans frivilligpastorer har utvecklat genom årtionden av katastrofhjälp och samhällstjänst. Dessa har redan påverkat miljontals människor runt om i världen.

Scientologi-kyrkans kontor för Nationella angelägenheter i Washington, som öppnades 2012, har tjänat som modell för kontoret i Dublin. Det etablerades för att underlätta samarbetet mellan amerikanska politiska och kulturella ledare och kyrkans sociala och humanitära mål-anläggningarna. Genom dessa kontor, kommer kyrkan hjälpa med att möta både fysiska och andliga behov, och att ta itu med sociala problem från droger, fattigdom till hemlöshet

Stig Andersson, Scientologi-kyrkan i Malmö

stig.g.andersson@telia.com