Scientologi - Rekordartat antal nya Scientologi-kyrkorkyrkor öppnades under år 2010.

Scientologins grundares, L.Ron Hubbards vision blir med dessa nya kyrkor en verklighet.

Han beskrev en standardmodell att eftersträva för alla Scientologi-kyrkor, en Ideal Organisation (org) kallade han denna modell.  Ideala Orger är byggda för att kunna erbjuda alla de olika tjänster som Scientologi- religionen har till buds, men också för att vara som ett hem för samhället i stort,  samarbetet till fromma för underpriviligierade, och försummade, oavsett härstamning eller religion. De Ideala Orgerna kunde förverkligas tack vare Scientologins församlingsmedlemmars iver att att bidra till samhällets välfärd och hjälpa sina medmänniskor.

Vid Invigningen av de Ideala Orgerna närvar tusentals församlingsmedlemmar, gäster och ämbetsmän från alla samhällsområden.

Den första Ideala Org som öppnade i Europa år 2010 var i Brüssel den 23 januari.

Tusentals gäster från europeiska länder såg bandet klippas och dörrarna öppnas till den historiska byggningen på 30 000 kvadratmeter vid Boulevard de Waterloo.

Bland hedersgästerna befann sig  Hugo Coveliers, senator i Belgiens parlament, som i sitt tal till de församlade sade:” Denna nya kyrka i Europas huvudstad är ett vackert testasmente för er hjälp, och ni kan vara säkra på mitt fortsatta stöd. Ni bryr er om människor och denna kyrka är ett exempel på denna inställning.” Sedan invigningen har dignitärer från hela Europa besökt kyrkan gått igenom det omfattande informationscentret, där hundratals multimediala  presentationer illustrerar grundaren L.Ron Hubbards liv och arvet efter honom – hela skalan av de program för samhällsförbättring som kyrkan stöder. (Se videon Churches of Scientology for Europe Grand Opening)

En vecka senare, den 30 januari  samlades scientologer och deras gäster i Quebec mitt i Nuovo Saint Roch distriktet för att inviga en ny Ideal Org för den staden. Många dignitärer deltog med tillägnan , bland dem Pamela Appelt från det internationella centret för Mänskliga Rättigheter och Demokratisk utveckling. Hon förklarade :”Det har varit mitt privilegium att arbeta med Scientologi- kyrkan i 25 år. Vad än frågan gäller  så har ni användbara svar till envar  i samhällstjänst”(Se videon: Church of Scientology Quebec Grand Opening )

Veckan därpå, den 6 februari skedde invigningen av den nya scientologi-kyrkan och Celebrity Center  i Las Vegas. Tusentals scientologer och ledare inom samhället samlades för att inviga den nya ideala orgen  avsedd att stå dem till tjänst som arbetar i underhållningens huvudstad i världen.  Bland dem som vid ceremonin yttrade sig från podiet fanns Shelley Barcley , USA-kongressledamot, och Las Vegas borgmästare Oscar Goodman, som sade: ”Som borgmästare i den snabbast växande staden ser jag fram emot samarbete med den snabbasat växande relifionen.”  (Se videon:Church of Scientology and Celebrity Center Las Vegas Grand Opening)

Den 26 mars invigdes  ett nytt  Scientology Life Improvement Centre i Johannesburg, Sydafrika strax intill nationens universitet. Med scientologerna deltog studenter från universitetet, ledande personer inom samhället och regeringsmedlemmar  i invigningen. Välkomsttalet gavs av Phumzile Zuma, dotter till nationens president. ( Se videon Johannesburg Scientology Life  Improvemt Centre Grand opening )

Den 24 april öppnades dörrarnatill Los Angeles nya Ideala Org. Drygt 6000 medlemmar och gäster deltog vid invigningen. Av denna kyrka ,so står vid korsningen av Sunset Boulevard och L. Ron Hubbard Way. Bland dem som formellt välkomnade kyrkan befann sig Karen Bsaa, (state Assembly- medlem) och Los Angeles County Sheriff Lee Baca som i sitt framförande tog upp kyrkans sanhällsförbättrings-program. (Er drogutbildning  betyder allt för våra skolor och vårt grannskap.Därför utbildar vi kårer av våra egna deputies  till att använda ert oslagbara program. Så jag vill tacka er, och varenda en av er för att ni hjälper mig att göra mitt jobb.”  Se videon Church of Scientology Los Angeles Grand opening.)

Den 10 juni invigdes The National Scientology Organization i Mexico City. Over 7000 scientologer och vänner  deltog i invigningen av den första Ideala Orgen i Latinamerika, ett fullständigt restaurerat kulturellt landmärke. Det står nära Mexicos National Fine Arts Palace och Högsta Domstolen.

Också här tog ämbetsmän tillfället i akt att att ge kyrkan erkännande för dess program för samhällsförbättring.  Laura Chapa från federala utbildningsministeriet sade till de församlade:"Jag tror att med öppnandet av denna nya organisation ledare från alla.

Samhälls skikt kommer att få samma insikt som jag haft: Att ni har lösningen. Jag tror också, att det som kommer från denna nya organisation  betecknar en vändpunkt för vår nation.”

Den 17 juli  fylldes gatorna av en folksamling på 4200 församlingsmedlemmar och gäster i Pasadena, för att inviga den nya Scientologi-kyrkan. Ett historiskt Viktorianskt landmärke på 20 000 kvadratmeter har bevarats  inom dess fullständigt restaurerade struktur t ex gallerian, ett klassiskt fyrvånings atrium och ett kapell där interiören är Tiffany-inspirerad med färgade glasfönster – en vacker inramning för Scientologins religiösa ceremonier och för församlingens sammankomster.

Pasadenas borgmästare Bill Bogaard, en av dem som bevistade invigningen sade:”Med denna vackra, restaurerade struktur i det Gamla Pasadena represetnerar  Scientologi-kyrkan inte bara en växande religion,  utan också en avgörande faktor i denna stads framtid.” (Se videon Church of Scientology Psadena Grand Opening.)

Den 24de juli samlades församlingsmedlemmar och gäster några kvarter från Seattles Center and Space Needle för invigningen av den nya Scientologi-kyrkan för Washington State. Bland dem som välkomnade  den nya kyrkan domaren vid stens högsta domstol Richard Sanders , som kyrkan samarbetat med på området mänskliga rättigheter i 35 år. ”Det finns ingenting viktigare i livet än att vara sann mot sig själv och att stå för vad man tror på. Det är frihet och det är vad som gör livet värt att leva.  Och det är för mig vad ni representerar. ”  (Se videon :Church of Scientology of Washington State Grand Opening)

Under de senaste fem åren har förverkligandet av L.Ron Hubbards vision om Ideala Orger resulterat i 22 nya kyrkor. Ytterligare är ett 60-tal byggnader uder konstruktion och renovering hysa Ideala Orger, som har planerats att öppna under de kommande två åren.

Scientologi-relionen grundades av författaren och filosofen L.Ron Hubbard. Den första Scientologi-kyrkan  bildades i USA 1954 och har idag expanderat  till över 9000 kyrkor, missioner och anslutna grupper med miljontals medlemmar i 165 länder.