Scientologikyrkan och Ecuadors polis till Guinness Rekordbok!

Ett 5 kilometerslopp anordnat av den nationella Polisen i Ecuador tillsammans med Scientologikyrkan sätter nytt Guinness världsrekord.

För att nå ungdomar med informationen Sanningen om Droger, anordnade polisen i Ecuador tillsammans med Scientologikyrkan en manifestation med ett massivt antal deltagare över hela landet.

När de 180.000 deltagarna runtom i 24 Ecuadorianska städer registrerade sig för tävlingen, svor de också en ed och satte sin signatur på att leva drogfria liv. Volontärer ifrån Foundation for a Drugfree World kantade gatorna och delade ut informationsmaterialet Sanningen Om Droger till löpare och åskådare.

I 24 av Ecuadors större städer sprang löpare klädda i t-shirts med texten "Yo Vivos Sin Drogas, T Decidas" (Jag Lever Utan Droger, Du Bestämmer) - en slogan framtagen av polisen i Ecuador. Syftet med loppet är att uppmuntra Eucadorianer, speciellt unga människor, att leva hälsosamma, drogfria liv och stå upp emot drogrelaterade brott och människohandel.

Representanter för Guinness World Records fanns på plats för att verifiera antalet namnunderskrifter ifrån de 180.000 som startade i loppet.

Scientologikyrkan och dess medlemmar stödjer Foundation for a Drug-Free World vars Sanningen om Droger - kampanj är en av världens största ickestatliga drogupplysande och förebyggande initiativ. Tack vare detta stöd kan organisationen bistå med drogupplysningshäften, dvder och utbildningsmaterial till lärare och andra personer som arbetar med att skapa en värld utan skadliga droger.

Enligt Förenta Nationerna är varje krona spenderad på förebyggande arbete intjänad tio gånger om när det gäller uteblivna följdkostnader.

Religionen Scientologi grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första scientologikyrkan bildades i Los Angeles 1954. Religionen har expanderat till över 11.000 kyrkor, Missioner och anslutna grupper, med miljontals medlemmar i 167 länder.

KONTAKT:

I Sverige: Stig Andersson Scientologi-kyrkan i Malmö