Jim Thorpe

Pressmeddelande -

Jim Thorpe och Eric Lemming får Walk of Fame-stenar samt minnesplaketter på Stockholms Stadion

Amerikanen Jim Thorpe, en av den olympiska historiens största stjärnor, hyllas utanför Stockholms Stadion på lördag 17 september. 110 år efter sina olympiska guld i fem och tiokampen1912 i Stockholm har han förklarats som ensam segrare i bägge grenarna. Beslutet innebär att rättvisa har skipats i en affär som tillhör ett av den olympiska rörelsens sorgligaste kapitel.

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, SCIF, hedrar Jim Thorpe med en sten i Walk of Fame utanför Stockholms Stadion. Amerikanen kommer tillsammans med Eric Lemming, guldmedaljör i spjut i OS 1912, även att föräras Internationella Friidrottsförbundets minnesplakett som nu pryder arenan. Släktingar till familjerna Thorpe och Lemming kommer att vara på plats.

Jim Thorpe var en fattig ursprungsamerikan som briljerade i alla sporter som han provade på. Ett halvår efter sina segrar i Stockholm framkom det att han före spelen hade tagit emot några dollar i ersättning för att spela baseboll. Det var ett brott mot den tidens amatörregler. Thorpe diskvalificerades och fråntogs medaljer och priser.

Beslutet ansågs redan då som ett uttryck för orättvisa. SCIF, som låg bakom ansökan om de olympiska spelen 1912 och byggandet av Stockholms Stadion, vill med lördagens ceremoni hylla en idrottens Leonardo da Vinci, ett universalgeni som postumt får sin upprättelse.

Arrangemanget sker tillsammans med Stockholms Stad.

Regioner

En anrik förening bildad 1897 och fortfarande mycket aktiv kring idrottshistoria, främjande av dagens idrott, idrottsforskning samt idrottens framtid.

Remy Nilson

Senior rådgivare +46705446088

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande

En anrik förening bildad 1897, genomförde OS 1912 i Stockholm och är fortfarande mycket aktiv kring idrottshistoria, främjande av dagens idrott, idrottsforskning samt idrottens framtid.

SCIF
Klocktornet, Stockholms Stadion