Paralympiska truppen utbildades i Scouternas Trygga möten inför Paralympics

Paralympiska truppen utbildades i Scouternas Trygga möten inför Paralympics

9-18 mars befann sig den svenska truppen på Paralympics i PyeongChang. Inför avresan hade samtliga, både paraolympiker och ledare genomgått Scouternas utbildning Trygga möten.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté valde att använda sig av Trygga möten då de hört gott om utbildningen. I samband med #metoo-uppropen genomförde de en undersökning för att kartlägga förekomsten av sexuella trakasserier och andra övergrepp inom den egna verksamheten.

– Svaren följde det som även #metoo-debatterna pekat på, att organisationen behövde en tydlig plan för hur vi ska jobba med dessa frågor då vi på något sätt inte är undantagna de strukturer som finns i resten av samhället, säger Henrik Hjelmberg, kommunikationschef på Svenska Parasportförbundet.

Den 13 april utvärderades Paralympics av hela truppen. Det förebyggande arbetet, i vilket Trygga möten-utbuldningen utgjorde en del, fick höga poäng då deltagarna upplevt att detta gett en större trygghet för hela arrangemanget och att det visat att Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté tar frågor om övergrepp och kräkningar på allvar.

Vad är Trygga möten?

Scouterna vill ha ett samhälle fritt från övergrepp. All scoutverksamhet ska vara trygg och säker – fri från övergrepp och kränkningar – i alla former. Det handlar dels om att vara en schysst kompis, dels om att ledare har kunskap och mod att agera – att på allvar våga prata om övergrepp och kränkningar i den egna verksamheten. Därför är det sedan 2013 obligatoriskt för alla scoutledare att gå utbildningen Trygga möten, vart tredje år. I Scouterna får ledare kunskaper om hur man förebygger övergrepp och kränkningar, hur man handlar om man tror att någon far illa eller hur man agerar när något inträffar.

Vill ni genomföra Trygga möten?

Alla barn- och ungdomsorganisationer som ser ett behov av att utbilda sina ledare för att kunna arbeta förebyggande kan använda sig av Trygga mötens webbkurs. Är man intresserad kan man kontakta Scouterna genom att maila till infotm@scouterna.se eller ringa 08- 555 065 88.

För mer information, kontakta: Ingrid Häggblom, samordnare Trygga möten Scouterna ingrid.haggblom@scouterna.se 08-555 065 88 eller Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se