​H.M. Konungen till Kalmar för Seminariet Ungt Ledarskap

Den 19 juni går Scouternas och Stiftelsen Ungt Ledarskaps årliga seminarium om ungt värdebaserat ledarskap av stapeln. H.M. Konungen, årets Kompassrosstipendiater och 170 inbjudna gäster deltar i samtal om hur organisation och ledarskap påverkas av det digitala skiftet, vilka utmaningar och möjligheter som skapas samt hur ett värdebaserat ledarskap kan bidra till framgång. Kristin Heinonen och Martin Rosén är inbjudna talare och delar med sig av erfarenheter i ämnet och nyttan av ett värdebaserat ledarskap.

Seminariet arrangeras tillsammans med Länsstyrelsen Kalmar län, Region Kalmar län, Linnéuniversitet, Kalmar Science park. De 170 deltagarna från både regional och nationell nivå representerar såväl dagens, som framtidens ledare.

– Det digitala skiftet utmanar oss ledare att vara mer visionära i vårt ledarskap. Självledarskap och medarbetarskap blir centrala begrepp vilket ställer nya krav på vårt ledarskap. Här tror vi att det värdebaserade ledarskapet blir centralt och spelar en stor roll oavsett hur digitaliserade vi är. Men hur förstår vi förändringen som sker och hur utmanas ett värdebaserat ledarskap i det digitala skiftet? Det är frågor vi kommer att samtala om i Kalmar, säger Rebecca Sundberg, verksamhetsledare, Stiftelsen Ungt Ledarskap.

– Vi är både stolta och glada att samarbeta med Stiftelsen Ungt Ledarskap och Scouterna och att vi tillsammans arrangerar seminariet i Kalmar. Vi har en lång tradition av att satsa på ledarskapet i vår organisation. Det unga ledarskapet är särskilt viktigt, både för att vi ska kunna möta framtida utmaningar och för att vi ska fortsätta att bygga en attraktiv och utvecklande arbetsplats, säger Ingeborg Eriksson, regiondirektör Region Kalmar län.

Årets Kompassrosstipendiater Shanga Aziz, ordförande för Locker Room Talk, Hamza Mostafa, initiativtagare till Life2mothers och Kvarter1 och Alexandra Tecle, styrelseledamot i Stockholm Basket och KFUM JKS, deltar i seminariet och delar med sig av sina reflektioner och erfarenheter på temat.

Seminariet Ungt Ledarskap är ett årligen återkommande arrangemang som Scouterna och Stiftelsen Ungt Ledarskap arrangerar tillsammans. I över tio år har Seminariet arrangerats på Stockholm slott, sedan 2017 flyttar Seminariet Ungt Ledarskap runt i landet. Syftet med seminariet är att visa betydelsen av värdebaserat ledarskap och bidra till att skapa förutsättningar så att fler unga får chansen att utveckla ett framgångsrikt värdebaserat ledarskap.

Program (cirkatider):
13.06 H.M. Konung Carl XVI Gustaf inledningstalar.
13.40 Kristin Heinonen talar på temat ”Det digitala skiftet och vår förmåga att leda i förändring”.
14.30 Petra Lindskog, Scouternas generalsekreterare talar på temat ”Gör plats för barn och unga att leda i förändring”
15.30 Martin Rosén talar på temat ”Modet att leda i förändring”
16.20 Kompassrosstipendiaterna intervjuas på scen.

För mer information om seminariet, kontakta:
Agnes von Essen projektledare, Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, epost: agnes.vonessen@ungtledarskap.se

Media som önskar närvara vid seminariet och intervjuer med Kompassrosstipendiater ombeds anmäla detta senast den 13 juni till: Louise Bergén, 0704-91 90 96 eller e-post: louise.bergen@hedbergpr.se

Intervjuförfrågningar gällande H.M. Konungen vänligen kontakta Kungl. Hovstaternas Informationsavdelning, epost: press@royalcourt.se telefon: 08-402 60 00

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 70 000 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?