Bilder från Scouternas Instagramstafett från läger runt om i Sverige.

​Högtryck på Scouternas lägerverksamhet i sommar!

När säsongsavslutningarna i scouternas kårer har passerat tar sommaräventyren över. Varje år skapas hundratals häftiga arrangemang och tiotusentals barn och unga ger sig ut på äventyr tillsammans med kompisarna. Äventyr där utsedda ledare ger deltagare från hela landet lokala, nationella och internationella upplevelser att ta med sig hem – minnen för livet och massor av nya kunskaper och kompisar.

– Allt man lärt sig och övat på under året får man nytta av när man ger sig ut på hajk och läger under sommaren. I år arrangerar vi allt från Pippiläger för de allra minsta scouterna till forspaddling på Dalälven, interkulturella möten i Frankrike med scouter från hela i Europa och ett flertal distriktsläger på lägergårdar från norr till söder, säger Caroline Thunved kommunikationschef.

I början av sommaren gick Hand i Hand-lägret av stapeln. Det är ett läger för scouter och personer med funktionsnedsättning som tillsammans under en vecka hittar på massa roligt på Gamlegård utanför Lund.

– Vi tar hänsyn till allas behov, delar in alla deltagare i patruller vilket gör att alla lär känna varandra och alla har alltid nära till en kompis. Tillsammans hjälper vi varandra över alla hinder, det är grundtanken med Hand i Hand-lägret, säger Caroline Sjödahl, lägerchef Hand i Hand.

Nu pågår scoutkonfirmationsläger i Göransberg scoutfestivalen i Hultsfred är precis avslutad. Senare i sommar beger sig scouter från Roslagen på en seglats till Åland, scouter från Dalarna åker till Skottland och Södermanlands scouter åker till Ransberg för en veckas läger. I slutet av sommaren går två Blå hajker av stapeln, Jägarna och Forsfararna. Forsfararna vandrar i stiglösa skogar och över myrar i Värmland. Under en del av hajken bygger patrullerna egna flottar och åker nerför Klarälven. Jägarna vandrar i de Jämtländska fjällen utanför rösade leder där inga andra människor rör sig och utan kontakt med omvärlden.

– Det är några exempel på vad Scouterna gör för barn och unga under sommaren. Det finns något för alla som vill vara med och uppleva äventyr och kompisar, avslutar Caroline Thunved.

Under sommaren pågår även Instagramstafetten där lägerledare och deltagare har ansvaret för innehållet på Scouternas Instagram för att visa vad äventyr och kompisar är på sommaren. Se relaterade bilder.

För mer information eller kontakt med deltagare, kontakta: Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se

Caroline Sjödahl, lägerchef Hand i Hand, 0725-84 47 83.

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 65 700 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?