Pressinbjudan: Jämställdhetsminister Maria Arnholm besöker scoutläger i Kristianstad

Första veckan i augusti arrangerar Scouterna lägret Vilda på ett flertal platser runtom i landet. Jämställdhetsministern Maria Arnholm besöker Vilda-lägret i centrala Kristianstad den 6 augusti för att få ta del av Scouternas verksamhet för barn och unga och för att få information om Scouternas satsning på mångfald.

När: Onsdag den 6 augusti kl. 15.30-16.30. Press och media kan delta kl. 16.00-16-30.
Var: Scouternas lägerområde i Tivoliparken i Kristianstad
Arrangör: Scouterna

Scoutlägret Vilda genomförs 3-9 augusti på en rad platser i landet. En av dessa platser är Kristianstad, där Scouterna byggt upp lägerverksamhet i Tivoliparken, mittemellan stadens centrum och Kristianstads Vattenrike. Onsdagen den 6 augusti kommer Sveriges jämställdhetsminister Maria Arnholm att besöka Vilda i Kristianstad. Press och media är välkomna att delta under ministerns rundvandring på lägerområdet.

– Vildalägret är en unik möjlighet att visa upp vår verksamhet för barn och unga och vi är glada över att vi nu får bjuda in jämställdhetsministern Maria Arnholm, säger Josefine Larsson, en av Scouternas ordföranden.

Besökets fokus ligger på att visa upp scoutverksamheten och Vildalägret, men också på att berätta och diskutera Scouternas mångfaldssatsningar. En av dessa satsningar är projektet Värsta fördomen, finansierat av PostkodLotteriet.

– Genom jämställdhetsministerns besök på Vilda i Kristianstad får vi chansen att diskutera mångfaldsfrågor och berätta om våra stora och viktiga satsningar inom området. Därför känns särskilt roligt att det just är Maria Arnholm som besöker lägret, eftersom hon är ansvarig minister för ungdomspolitiken, säger Anton Landehag som arbetar med projektet Värsta fördomen på Scouterna.

Program (ungefärliga tider)
15.30: Maria Arnholm hälsas välkommen till Vilda-lägret av Scouternas ordföranden Martin Björgell och Josefine Larsson.
15.30-16.00: Samtal om Scouternas mångfaldssatsning och projektet Värsta fördomen tillsammans med Scouternas projektkoordinator och mångfaldsexpert Anton Landehag och Scouternas ordföranden Josefine Larsson och Martin Björgell.
16.00-16.30: Maria Arnholm visas runt på lägerområdet av lägerchef Emelie Göransson och får ta del av scoutverksamheten och Scouternas projekt Trygga Möten. Under rundvandringen är press och media välkomna att medverka.

Anmälan
Press och media är välkomna att delta under rundvandringen på lägret. För anmälan och mer information om Maria Arnholms besök på Scouternas Vildaläger i Kristianstad, kontakta Anton Landehag, projektkoordinator på Scouterna.