Pressinbjudan: Seminariet Ungt Ledarskap den 23 april 2015

Torsdagen den 23 april håller Scouterna och Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap sitt årliga seminarium på Stockholms slott. Här delas Kompassrosen ut, stipendiet på 250 000 kronor som varje år tilldelas tre unga ledare som visat extra mod, omtanke och handlingskraft i sitt ledarskap. Samtidigt samlas 200 av landets chefer och ledare för diskussion om ledarskapet som bygger vår framtid. Årets tema handlar om att växa genom att utmana sina gränser.

Seminariet skapar möten mellan näringsliv, offentlig och ideell sektor, alla med det gemensamma målet att vara ansvarstagande ledare som drivs av engagemang och arbetar utifrån en god värdegrund. Årets tema handlar om vikten av att våga misslyckas som ett sätt att utmanas.

– Att göra något man aldrig gjort förut innebär både fantastiska möjligheter att lyckas och risker att misslyckas – båda delar ger viktiga erfarenheter. Vad det innebär och hur man använder sig av den kunskapen ska vi tillsammans med framtida och nuvarande chefer och ledare diskutera. Dessutom delas Kompassrosen ut till tre av morgondagens unga ledare, säger Emma Jangö, verksamhetsledare för Stiftelsen Ungt Ledarskap

Inbjudna talare är Charlotte Petri Gornitzka som har utmanat den svenska biståndsnormen och kommer att tala på temat ”Att våga utmana i ett globalt perspektiv”. Charlotte är generaldirektör på Sida.

Thomas Fogdö talar på temat ”Att våga sätta mina egna gränser”. Han arbetar idag som föreläsare, mental rådgivare och författare.

Tid: 23 april, kl. 13.00–17.30
Plats: Kungliga slottet, Stockholm

Anmälan press:
Anmälan görs senast tisdagen den 21 april till Caroline Thunved, Kommunikationschef Scouterna. caroline.thunved@scouterna.se, 0702 48 74 00.

Antalet platser är begränsat. Press kan komma och gå under dagens gång, meddela i förväg för avisering till vakten. Fotografering är endast tillåten under utdelningen, inte under seminariet, men pressbilder kommer att vara tillgängliga under kvällen.