Scouten Joy Bartoli är utsedd till Årets volontär 2023. Foto Anders Nilsson

Scouten Joy Bartoli är Årets volontär 2023

Scouten Joy Bartoli från S:ta Maria Eskilstuna scoutkår har utsetts till Årets volontär 2023 av den ideella verksamheten Volontärbyrån. Joy får utmärkelsen för sitt engagemang för barn och unga, som genom scoutverksamheten får gemenskap, glädje och trygghet.

– Jag är jätteglad och tacksam! Det är en inre känsla som inte går att beskriva med ord. Det finns tider då man inte orkar, men det här priset har gett mig och scoutkåren så mycket energi. Min scoutkår har visat något, vi har gjort skillnad! säger Joy Bartoli

Volontärbyråns motivering
Joy har med brinnande engagemang och handlingskraft bidragit med glädje, gemenskap och trygghet till barn och unga i Eskilstuna. Joy kände en oro över att barn kunde hamna i fel sammanhang under sommaren. Genom sitt engagemang i S:ta Maria Eskilstuna Scoutkår tog han initiativ till ett sommarläger som dagligen fungerade som en trygg mötesplats för många barn och unga. Joys förmåga att inspirera och samla människor för att göra skillnad tillsammans gör honom till en självklar representant för alla Sveriges ideellt engagerade.

Den 5 december, på den Internationella frivilligdagen uppmärksammar Volontärbyrån varje år Årets volontär. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma det ideella engagemanget i Sverige. Hela 51 procent av den vuxna befolkningen engagerar sig ideellt, och lägger i snitt 18 timmar i månaden på sitt ideella engagemang. I år nominerades 150 personer till Årets volontär från organisationer över hela Sverige.