​Scouterna i livesänd lägereld i Nacka – Ju fler gåvor, desto större eld

​Scouterna i livesänd lägereld i Nacka – Ju fler gåvor, desto större eld

Scouterna i livesänd lägereld i Nacka

– Ju fler gåvor, desto större eld

Imorgon, fredag kl. 10:00, tänds lägerelden vid scoutstugan i Saltsjö-Boo som under tre dygn ska hållas vid liv med hjälp av digitalt donerade vedträn. "Låt lägerelden brinna” är Scouternas första julinsamlingskampanj och den direktsänds på Youtube och Facebook Live. Alfred Skogberg, generalsekreterare Suicide Zero, Klas Sandell, professor i friluftsliv och Nackas kommunalråd Gunilla Grudevall-Steen, är några av lägereldens besökare.

– Runt lägerelden får alla plats, där tillåts man vara sig själv. Lägerelden är också vår symbol för samtal och gemenskap. Gåvorna ska ge fler barn och unga möjligheten att ta del av en meningsfull fritid och påminna om Scouternas goda kraft i samhället, säger Caroline Thunved, kommunikationschef på Scouterna.

Saltsjö-Boo scoutkår finns på plats för att sköta elden. Ju fler gåvor som kommer in desto större eld. Alla som vill kan ställa frågor och interagera med scoutkåren via Facebook Live och en av Scouternas unga talespersoner, Anna Lundberg, 16, agerar programledare.

– Vi vill att Scouterna ska fortsätta vara en fritidsaktivitet som alla har råd med. Därför har vi till exempel inte höjt medlemsavgifterna sedan 2012. Nu utforskar vi nya intäktskällor i form av insamling och partnerskap. Vi välkomnar alla, företag som privatperson, att komma på besök, säger Magdalena Jennstål, insamlingsansvarig på Scouterna.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Garbergs och lägerelden kan följas på www.scoutelden.se samt på Scouternas Facebooksida.

Press är välkomna att besöka lägerelden vid scoutstugan i Saltsjö-Boo, Nacka mellan kl. 10-22 den 16-18 december. För besök kontakta: Adam Lundberg, 08-555 065 07 eller adam.lundberg@scouterna.se

För mer information kontakta:Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 ellercaroline.thunved@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 65 700 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?