Fotograf Patrik Hedljung

Scouterna inleder stor satsning för att öka ungas kunskap och förståelse för olika kulturer både i Sverige och internationellt

Internationella erfarenheter och möten med jämnåriga från andra länder och kulturer är en viktig del i Scouternas arbete, i syfte att utveckla förståelse och uppskattning för olika kulturer, människor och miljöer. Genom att unga människor får en relation till människor från olika länder förstärks övertygelsen om allas lika värde och risken för fördomar och konflikter baserat på en tanke om ”vi och dom” motverkas. Scouternas utökade satsning på internationell scouting möjliggörs genom ett generöst bidrag från Folke Bernadottes minnesfond.

Scouternas nya projekt ”Unga som gör världen bättre genom internationell scouting” är en stor kommunikationssatsning som syftar till att fler barn och unga i åldrarna 13-25 år ska erbjudas att ta del av de internationella upplevelser som möjliggörs genom scouting. Tanken är också att ungdomarna ska fortsätta utveckla detta intresse långsiktigt, samt bidra till att öka medvetenheten inom den svenska organisationen om värdet av det internationella perspektivet inom scouting. Genom projektet och tack vare bidraget kommer ännu fler scouter kunna nås med information om vilka möjligheter som finns ”att möta jämnåriga från andra länder och kulturer”.

Scouterna är en världsomfattande rörelse med över 50 miljoner medlemmar som ger barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. I Sverige har Scouterna över 75 000 medlemmar i drygt 1000 lokala föreningar runt om i landet. Att främja ungas internationella erfarenheter och förståelse är en integrerad del av den så kallade scoutmetoden, där det ingår lokalt och globalt samhällsengagemang

• Sedan 1948 har Folke Bernadottes Minnesfonds stipendier bidragit till ungdomars arbete för att genom resor mötas och utbyta erfarenheter med ungdomar från andra länder, till stöd för deras aktiva och självständiga insatser för ökad fred och internationell förståelse. I en tid då resandet försvåras av flera allvarliga skäl har FBM funnit att vi önskar stödja Scouternas projekt därför att dess framåtriktade och breda satsning på kommunikation bedöms kunna hjälpa unga scouter att bibehålla sin motivation att resa efter att ha tillägnat sig den kunskap och inspiration som projektet syftar till att sprida, berättar stiftelsens ordförande Folke Bernadotte af Wisborg.
  • Vi är väldigt glad och tacksamma över att få detta generösa bidrag från Folke Bernadottes Minnesfond, säger Anna-Karin Hennig, generalsekreterare på Scouterna. Genom projektet kan vi sänka trösklarna för internationella upplevelser och möten för våra scouter, både ute i världen och på hemmaplan. En viktig upplevelse för våra scouter, som till stor del gått förlorat under pandemin. Vi hoppas alla snart ska kunna återgå till att resa och möta människor. Genom att informera, inspirera och uppmuntra våra scouter att våga ta sig ut i världen, på olika sätt, kan vi hjälpa fler unga att uppleva världen och få internationell förståelse.

För ytterligare upplysningar om projektet ”Unga som gör världen bättre genom internationell scouting”, kontakta:

Mio Kuschick, internationell sekreterare Scouterna

Tel: 070-2401933

Mail: mio.kuschick@scouterna.se

Scouterna ger barn och unga från alla delar av samhället en meningsfull och trygg fritid där de får uppleva äventyr tillsammans, växa som individer och göra världen bättre. Välkommen du med!