Scouterna utser Fredric Ripe till ny kommunikationschef

Fredric Ripe tillträder som Scouternas nya kommunikationschef och tar plats i ledningsgruppen. Han kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, Region Stockholm, med ansvar för intern- och externkommunikation och webbplatser som Folkhälsoguiden och Folkhälsokollen. Som ny kommunikationschef ser han fram mot att få ännu fler barn och unga att bli scouter och fortsätta att öka medlemsantalet.

Fredrik Ripe har tidigare arbetat som pressekreterare och kommunikatör inom statlig verksamhet och har ett flertal ideella uppdrag i bagaget, bland annat som vice ordförande för Brottsofferjouren i Växjö.

– Det som lockade mig till Scouterna var att det är en av världens största ungdomsrörelser. De jobbar med miljön i fokus, med hållbarhet och med natur som ska ge barn och unga en meningsfull och trygg fritid. De spelar en viktig roll i samhället och det ska jag tillsammans med teamet vara med och utveckla, säger Fredric Ripe, kommunikationschef på Scouterna.

På Scouterna blir han ansvarig för kommunikationsavdelningen och därmed också intern-, extern- och varumärkeskommunikationen. De senaste fem åren har Scouterna vuxit i medlemsantal och organisationen har mottagit flertalet priser, bland annat för sin kommunikation och för utbildningen Trygga möten som förebygger mobbning, kränkningar och övergrepp.

– Scouterna är en av Sveriges snabbast växande ungdomsrörelser. Här blir Fredric Ripe i sin roll som kommunikationschef en nyckelperson för att sprida Scouternas starka värderingar och förmåga att skapa en uppskattad fritidssysselsättning för barn och ungdomar. Vi är övertygade om att kommunikation som bygger på att förmedla Scouternas meningsfulla och roliga verksamhet kommer att attrahera nya medlemmar, säger Petra Lindskog, Scouternas generalsekreterare.

För mer information, kontakta: Petra Lindskog, generalsekreterare på tel. 0705-29 82 70 eller epost: petra.lindskog@scouterna.se
Fredric Ripe, kommunikationschef på tel.0720-70 85 01 eller epost: fredric.ripe@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 70 000 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?