Stina Honkamaa Bergfors och David Batstone på seminariet Ungt Ledarskap 2014

Den 8 maj genomför Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap och Scouterna sitt årliga seminarium på Stockholms slott där 200 chefer och ledare samlas för att diskutera framtidens ledarutmaningar. Dessutom delas stipendiet Kompassrosen på 250 000 kronor ut till tre unga ledare som har visat mod, omtanke och handlingskraft utöver det vanliga.

Årets tema för Seminariet Ungt Ledarskap är ”värderingar över gränser för framtidens ledarskap”, och kommer att lyfta de möjligheter och utmaningar som såväl näringslivet som offentliga och ideella verksamheter möter. Vad händer med ledarskapet i en värld där både nuvarande och kommande generation lever med ett globalt perspektiv? Vad händer med värderingarna i en värld där gränser suddas ut? Går det att bygga en global verksamhet med en verkligt gemensam värdegrund?

– Det behövs fler unga förebilder med ett värdebaserat ledarskap. Under seminariet utbyter 200 framtida och nuvarande ledare tankar kring hur man kan skapa möjligheter för det unga ledarskapet som bygger vår framtid. Dessutom lyfter vi fram unga förebilder när vi delar ut stipendiet Kompassrosen, säger Emma Jangö, verksamhetsledare för Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Inbjudna talare är David Batstone och Stina Honkamaa Bergfors. Stina Honkamaa är VD och en av grundarna av mediebolaget United Screens. Hon har tidigare varit Sverigechef för Google och YouTube. David Batstone är medskapare och är ordförande för den globala anti-slavorganisationen Not For Sale, samt medgrundare och vice VD för Just Business, som stöttar nya sociala företag. Han är professor i företagsekonomi, har skrivit fem böcker och fått pris för sitt arbete inom teknologi och etik.

Tid: 8 maj 2014 kl. 13.00-18.00
Plats: Stockholms slott

Anmälan för press som önskar medverka
:
Anmälan görs senast onsdagen den 7 maj till Caroline Thunved, Kommunikationschef Scouterna. caroline.thunved@scouterna.se, 0702 48 74 00. Antalet platser är begränsat. (Press kan komma och gå under dagens gång, meddela i förväg för avisering till vakten.) Fotografering är endast tillåten under utdelningen, inte under seminariets gång, men pressbilder kommer att vara tillgängliga under kvällen.

Om Stiftelsen Ungt Ledarskap
Inför Kungens 60-årsdag bildades Konung Carl XVI Gustafs Insamlingsstiftelse Ungt Ledarskap med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap utifrån de värderingar som kommer till uttryck i scoutrörelsen. Scouterna och Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap arrangerar tillsammans seminariet med Kungen som värd för att öka uppmärksamhet kring Värdebaserat Ledarskap och därmed möjliggöra för fler unga att utveckla sitt ledarskap.