Bibehåll differentierade priser mellan periodkorten i större och mindre städer

Sverigedemokraterna är av uppfattningen att kollektivtrafiken har olika förutsättningar i regionens stora respektive små städer. Vi menar därför att det finns goda skäl till att behålla skillnaden vad gäller priser för periodkod mellan de stora städerna (Malmö, Lund och Helsingborg) och de mindre städerna (Eslöv, Hässleholm, Kristianstad, Landskrona, Trelleborg, Ystad och Ängelholm), så som den är idag. Vi menar att kollektivtrafiken har betydligt svårare att konkurrera med biltrafiken i mindre städer, där det är lättare att parkera, mer sällan är bilköer och där avstånden ofta är för små för att motivera nyttjande av kollektivtrafiken. Dessutom är det en principiellt viktig fråga att våra resenärer uppfattar Skånetrafikens prissättning som rimlig. Det är stora skillnader mellan hur kollektivtrafiken är utbyggd i de större respektive mindre städerna och dessutom är det oftast stora skillnader i turtätheten. Vi befarar att uttag av samma pris för periodkorten för t.ex Malmös och Eslövs stadszoner inte skulle uppfattas som rimligt gemene man. Den höjning med 100 kr som föreslås för de små stadszonernas periodkort är dessutom kraftig, procentuellt sätt. Vi tror att det skulle få många av de som använder dessa periodkort idag att välja bort kollektivtrafiken till förmån för eget bilåkande istället. Mot bakgrund av ovan nämnda skäl avser vi från Sverigedemokraternas sida inte stödja förslaget om enhetligt pris för regionens stora respektive små stadszoner.