Björn Söder tilldelas Armeniens högsta civila utmärkelse, Mkhitar Gosh-medaljen

Björn Söder tilldelas Armeniens högsta civila utmärkelse, Mkhitar Gosh-medaljen

Det är inte ofta svenska medborgare föräras med ordnar eller medaljer, särskilt inte när vårt eget kungliga ordensväsende ligger i träda. I dagarna stod det klart att Armeniens president Armen Sarkissian tilldelat riksdagsledamoten Björn Söder (SD), tidigare rikets andre vice talman Armeniens högsta civila utmärkelse, den prestigefyllda Mkhitar Gosh-medaljen. Medaljen instiftades 1993, två år efter att republiken de facto vunnit självständighet från Sovjetunionen. Björn Söder erhåller nu medaljen för, som motiveringen lyder, enastående bidrag till att förstärka vänskapsrelationerna mellan Armenien och Sverige och främjande av interparlamentariskt samarbete mellan de båda ländernas nationella parlament.

Björn Söder har under lång tid i sitt riksdagsarbete arbetat med frågor som rör Armenien. Han drev frågan om att ge den svenska missionären Alma Johansson en plats i riksdagens rum för goda gärningar, vilket hon nu också fått. Alma Johannson bevittnade folkmordet 1915 där främst armenier mördades av den ungturkiska rörelsen. Hon hjälpte armeniska flyktingar både under folkmordet och även därefter. Björn Söder har också drivit frågan om att Sveriges regering ska erkänna folkmordet, vilket riksdagen erkände redan 2010. Trots tidigare löften om erkännande från statsminister Stefan Löfven vägrar regeringen fortfarande att erkänna det.

Under höstens krig då Azerbajdzjan, uppbackade av Turkiet anföll Armenien i syfte att försöka slutföra det man påbörjade 1915 engagerade sig Björn Söder i debatter och samtal för att få omvärlden att fördöma det som skedde.

För de sammanlagda insatserna tilldelas därför Björn Söder Mkhitar Gosh-medaljen, Armeniens högsta civila utmärkelse. Utöver det tilldelas även parlamentets guldmedalj riksdagsledamöterna Markus Wiechel (SD), Arin Karapet (M) och Martin Brozek (internationell rådgivare på Riksdagen).

Björn Söder kommenterar:

- Det är oerhört hedrande och rörande. Det vi gjort i riksdagen är bara att ha gjort vad som är rätt. Att stå på rätt sida i historien och ta ställning för det som är rätt. Det är dock endast ett litet bidrag med tanke på alla de armenier som fått sätta sina liv till i kampen för Armeniens överlevnad.

Idag höjer jag mitt glas och skålar - inte bara till min medalj - utan till alla dem, och deras familjer, som gång på gång fått stå upp för sin överlevnad.