Bolagsbildning Svalövs Energi AB

Bolagsbildning Svalövs Energi AB

SD, M, KD; Framgång För Svalövs avsikt att bilda ett kommunalt energibolag för att ta ett aktivt strategiskt grepp om frågor som rör energiproduktion och energianvändande inom kommunens geografiska område, blev verklighet på måndagens kommunfullmäktige. Föreslagna verksamhetsområden innefattar bland annat produktion och distribution av energi samt att äga och förvalta laddinfrastruktur för elfordon och digital infrastruktur.

Efterfrågan på el ökar på grund av bland annat befolkningsökning, stor nyproduktion av bostäder och en ökad elektrifiering inom transportsektorn och industrin. Samtidigt finns ett stort elunderskott i Sveriges södra elområde, SE 4, där elförbrukningen är ungefär fyra gånger större än elproduktionen. På sikt hotar detta tillväxten i Skåne och saktar ner energiomställningsresan.

Svalövs kommun behöver därför ta ett aktivt strategiskt grepp om frågor som rör energiproduktion och energidistribution inom kommunens geografiska område. Genom att bilda Svalövs Energi AB, ett helägt kommunalt energibolag med Mats Hannander (SD) som ordförande, kan Svalövs kommun säkra lokal energiförsörjning och bidra till en snabbare omställning till ett mer hållbart samhälle.

I den föreslagna inriktningen för Svalövs Energi AB ingår ägande av produktionsanläggningar för såväl solel som biogas vilka det finns goda förutsättningar för i Svalöv med stora ytor och en betydande andel gröna näringar. Kommunen bör även dra nytta av den snabba utvecklingen av vätgasproduktion vilken ger stora möjligheter till lagring av intermittent energiproduktion. Energibolaget kommer också vara ett användbart verktyg för utbyggnad av publik laddinfrastruktur för elfordon och digital infrastruktur såsom fibernät.

- Genom energibolaget kan vi själva hålla i taktpinnen för utbyggnaden och laddstationer och sälja elen vilket vi inte får göra inom ramen för ordinarie kommunal verksamhet. Det ger oss också möjlighet att skynda på utbyggnaden av fibernätet på landsbygden vilken har gått alldeles för långsamt, säger Teddy Nilsson.