Bra resultat i Svalövs kommun i en ansträngd tid

Bra resultat i Svalövs kommun i en ansträngd tid

Efter mycket motgångar med bland annat personalbrist och sjukdom på ekonomikontoret har en tyvärr ganska segdragen bokslutsprocess avslutats i Svalövs kommun.

Förra årets bokslutsår 2022 summeras med ett facit som anger att Framgång för Svalöv, SD, M, KD, faktiskt sköter Svalövs kommun riktigt väl trots all påverkan av landets priskaos, höga inflation och skenande energipriser. År 2022 avslutades likväl med ett gott ekonomiskt resultat. Ett resultat som slutar på + 33.4 miljoner efter balansavstämning. Detta ger fortsatta förutsättningar för att underhålla kommunen och betala delar av nödvändiga investeringar med egna medel. Det bidrar i sin tur till ett minskande lånebehov och att skuldbördan inte förs över till kommande generationer och att kommunen fortsatt har medel till den gemensamma välfärden.

Under 2022 har det arbetats väl med att minska den ärvda pensionsskulden och öka kommunens soliditet, vilket gör att kommunen nu ligger väl över medel mot jämförbara kommuner.

Framgång för Svalöv är väldigt stolta över att kunna meddela detta till sina invånare och skattebetalare.

Bokslutet har för 2022 varit en ansträngd och kämpig process som vi förhoppningsvis slipper hamna i fler gånger framöver. Men jag vill verkligen berömma vår förvaltning som kämpat på trots alla tidsmässiga konsekvenser av vårens personalbortfall och sjukdomar, -säger Teddy Nilsson (SD) Kommunstyrelseordförande Svalövs kommun

2022 års bokslutsarbete har gett oss nya kunskaper om vår kommun och erfarenheter som vi nu tar med oss och har nytta av framöver i kommande arbete, - Säger Anna Berg von Linde (M) kommunstyrelsens vice ordförande.

Vi får inte heller glömma bort att det varit första gången som Svalövs kommun gjort ett fullskaligt koncernbokslut -säger Aase Jönsson (KD)

Kontakt:
Teddy Nilsson