Det måste finnas utrymme för det rationella och tid för reflektion också i ömtåliga frågor, så även HBTQ certifieringar

Är det rätt att skapa opinion av missinformation i en så viktig och självklar fråga som människors fri- och rättigheter?

Frågan om Svalövs bibliotekens HBTQI certifiering hamnade förra veckan i helt fel fokus utifrån att känslorna fick spela fritt och det rationella inte fick rimligt utrymme i det hastiga informationsflöde som följde.

Än en gång används symboler för frihet och människors rätt att älska den man vill som ett vapen mot att söndra ett framgångsrikt styre i Svalövs kommun, bara någon dag efter att omvärldens blickar var riktade mot Svalöv och bilden av en omtänksam och inkluderande kommun målades upp i riksmedia. Besöksbänken var senast ut i en rad åtgärder att bryta isoleringen och ensamheten bland våra invånare.

Styret har vid flertalet tillfällen deklarerat sin ståndpunkt i den omtalade frågan. Angelie Fröjd (M) sitter i styrelsen för Öppna Moderater i Skåne och brinner för frågor som rör HBTQ-personers rättigheter.

-För mig är frågorna lika självklara och prioriterade som jämställdhet, säger Angelie Fröjd (M)

Aase Jönsson (Kd) var med och startade Öppna Kristdemokrater i November 2019.

-Det är mycket ledsamt att man inte stannar upp och ser den inriktning och formalia som vi har att förhålla oss till, säger Aase Jönsson (KD)

För framgångsstyret SD, M KD är ett bra bemötande mot samtliga medborgare och besökare i våra verksamheter lika självklara som viktiga. Att påskina att det i styret skulle finnas motsättningar runt att utveckla och förbättra det medmänskliga bemötandet ute i våra verksamheter saknar verkligen grund. Oavsett vem du är och vem du älskar skall du bli bemött med respekt, med eller utan certifiering.

I fredags stormade känslorna och sakfrågan tappades bort, inom ramen för kommunstyrelsens uppsynsplikt ställdes frågan om ett upphandlingsförfarande som hanterades av en förvaltning och verksamheten valde att vid ifrågasättandet att plockade bort ett Facebookinlägg i väntan på svar.

-Vilket kan anses vara rationellt hanterat då det finns frågetecken runt följsamhet mot politiskt fattade beslut och upphandling. När det gäller inköp av certifieringar gäller samma regler som vid annan upphandling, säger Teddy Nilsson (SD)