Framgång för Svalövs budget för 2022 med plan 2023 - 2024 bifölls utan votering under gårdagens kommunfullmäktige

Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna har nu lagt fram och fått igenom sin tredje stabila budget sedan de bildade gemensamt styre och tillträdde 2019.

Det blev med det valtekniska stödet från Liberalerna majoritet för den budget som nu föreslogs för 2022. Styret fortsätter på sin stabila väg mot att bygga på den ekonomiska ryggraden som krävs för att en kommun som Svalöv ska kunna underhålla invånarnas gemensamma tillgångar, bibehålla fungerande välfärd och utvecklas. Budgeten är satt för att kunna fortsätta resan men också med viss återhållsamhet för att kunna möta oförutsedda konsekvenser av den nu förhoppningsvis avtagande pandemin.

Tyvärr upprepar oppositionspartierna Socialdemokrater och Centerparti sina politiska rökridåer i sitt material bestående av räknefel och medvetna omskrivningar.

Socialdemokraterna säger sig satsa på personalen samtidigt som de plockar alla medel avsatta för lönebildning och lägger i en odefinierad reserv. Med andra ord, de drar in samtliga lönekompensationer för alla. De pratar också raljant om vägen till rätt till heltid, något som styret satsat på sedan sitt tillträde men mötte patrull på den fackligt centrala nivån, trots att parterna var överens lokalt i kommunen.

Centerpartiet leker likt 2021 något enormt med sina siffror och lägger ett ekonomiskt resultatmål på 1% för 2022, vilket gör att deras redovisade budget förbrukar ca 13.5 miljoner mer än de vill visa i sitt framräknade resultat på 1.5 miljoner. De kastar också in ökade intäkter på 2.5 miljoner utan att visa var de kommer ifrån, samt radar upp investeringar i punktform som skulle kräva en extra kommunbudget för att förverkliga.

- Det är beklagligt att dessa partier väljer att redovisa missvisande siffror och omskrivningar utan substans för våra medborgare, vilket enligt all logik borde minska deras trovärdighet rejält, säger Teddy Nilsson (SD)

- Alla har fått samma förutsättningar och deras omskrivningar gör att jag till viss del tror att det är ren illvilja, att skriva fram dessa fel, säger Angelie Fröjd (M)

- Jag tror faktiskt våra medborgare ser igenom detta och blir lika besvikna på som vi på deras arbetssätt, säger Aase Jönsson (KD)

För mer information kontakta:
Teddy Nilsson, kommunstyrelseordförande Svalövs kommun, telefon 0709475018