Magnus Liljeroth i talarstolen i Lunds kommunfulläktige.

Historiskt ögonblick i Lunds kommunfullmäktige

En majoritet röstade bifall till Sverigedemokraterna Lunds motion om att utreda möjligheten att ta över väghållaransvaret från Trafikverket i Genarp.

Efter att motionen behandlats i både tekniska nämnden och kommunstyrelsen, var det på torsdagskvällen dags för kommunfullmäktige.

- I mer än 25 år har vi i olika former försökt få till cykelvägar och annan upprustning av vägbanorna utan resultat, säger Magnus Liljeroth gruppledare SD Lund och författare till motionen. Genom att utreda möjligheten för Lunds kommun att ta över väghållaransvaret skulle vi äntligen kunna genomföra de upprustningar som krävs.

När motionen nu klubbats, kommer tekniska nämnden att ta fram ett kostnadsförslag samt inleda dialog med Trafikverket om möjligheten för kommunen att ta över väghållaransvaret på Heckebergavägen från Ekevallens idrottsplats, samt Gödelövsvägen fram till korsningen Kyrkovägen samt även att byta Kyrkovägen mot Genvägen.

Endast Vänsterpartiet röstade avslag på motionen medan Sverigedemokraterna tillsammans med Moderaterna, Socialdemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet, Miljöpartiet och FörNyaLund (lokalt parti) biföll motionen.

Motionen i sin helhet finns på SD Lunds hemsida. Länk nedan.