SD Klippans styrelse

SD Klippan ger besked om samverkansavtal med Klippanstyret

I onsdags hade två av oss ett möte med delar av Klippanstyret, på styrets initiativ.

Under mötet som hölls i god anda fick vi för första gången se det samverkansavtal, undertecknat av nu uteslutna sverigedemokrater, som vi tidigare bara hade hört talas om innehållet i. Samtal om avtalets giltighet fördes, och det samtalades även om huruvida SD Klippan vill följa avtalet framöver.

Frågan har nu dryftats med både SD Klippans två fullmäktigeledamöter som har beslutanderätt i frågan, och styrelsen för SD Klippan, och det står klart att det inte kommer på tal att se avtalet som gällande och att följa det framöver. Skälen är flera.

Till att börja med har avtalet alltså ingåtts av personer som är uteslutna ur SD, samt av KD och det lokala partiet VFK. Inga andra. Parterna är enligt avtalet bara SD, KD och VFK. Därtill ingår tydligen de två moderaterna i styret i samverkansavtalet, men på muntlig basis enligt vad som framkom under onsdagens möte. Dessa två moderater har inte undertecknat avtalet och det framgår inte i avtalet att de är en part i samverkan. Redan där är avtalet ogiltigt, eftersom det ingår en part i valteknisk samverkan och i samverkansmöten utan att det nämns i avtalet.

De uteslutna personer som skrev under avtalet för SD sitter kvar som politiska vildar. De ingår också fortfarande i styret och följer det avtal som DE, inte VI, undertecknat. Eftersom de sitter kvar i styret, följer det samverkansavtal de undertecknat, och sitter kvar på de poster de fått genom avtalet, är avtalet att se som gällande för de politiska vildarna, inte för SD. Det går inte att hävda att avtalet är giltigt för SD:s del när det inte framgår av det skrivna att politiska vildar är part i avtalet. Hade de politiska vildarna däremot lämnat sina poster (vilket de när de kandiderade för SD skrev under på att göra vid förlorat förtroende) så att det hade uppstått vakanser som skulle fyllas med just sverigedemokrater, hade saken hamnat i ett något annat ljus men hade fortfarande inte gjort avtalet giltigt då det ingår en ytterligare part (två moderater) på muntlig basis. Det har ingen vare sig nuvarande eller tidigare SD:are skrivit under på. Precis som ingen vare sig nuvarande eller tidigare SD:are skrivit under ett avtal med politiska vildar som part.

På SD:s mandat sitter som sagt mestadels politiska vildar som i praktiken blivit part i avtalet utan att det står i avtalet, vilket gör det ställt utom allt tvivel att avtalets giltighet fallit. Det står nämligen ordagrant i avtalet att ”Parterna är överens om att använda valresultatet 2022 som grund i arbetet för nomineringar och val till nämnder.” Parterna är återigen SD, KD och VFK, inga andra. Med valresultatet 2022 som grund, där SD blev överlägset största parti, borde vi ha representanter i varenda nämnd, i Kommunstyrelsen, och i kommunala bolag. Och borde ha ytterligare 10 mandat i fullmäktige.

Vi förstår givetvis att de faktiska partierna i styret inte kan tvinga de uteslutna och partilösa att lämna sina uppdrag. Det är inte möjligt med hänvisning till kommunallagen. Men de skulle åtminstone kunna vara tydliga med att de så önskar, och skulle kunna upphöra med sin samverkan med de politiska vildarna om de på allvar vill ha samverkan med SD. Det skulle inte förändra vårt ställningstagande gällande avtalets giltighet, men skulle hedra styret och visa att de har respekt för valresultatet och för det avtal de vill hävda som gällande trots att de inte själva följer det.

Samverkan med de politiska vildarna fortsätter i styret, vi har inte fått minsta indikation på att denna samverkan kommer att upphöra, och det enda vi som kommunens (sett till valresultat) största parti blivit erbjudna är de insynsplatser utan rösträtt som nämns i samverkansavtalet. Det plus att vi enligt avtalet ska ha samverkansmöten med styret för att ”behandla uppkomna ärenden och på så sätt bredda synen på ärendet.” Och att vi enligt avtalet också ska anmäla avvikelser i beslutsärenden i god tid till samtliga samverkanspartier innan beslut. Det faller på sin egen orimlighet att vi ska ha möten med eller samverka inom ett styre vars majoritet utgörs av personer som är uteslutna ur vårt parti och sitter på våra mandat som vildar! Det faller också på sin egen orimlighet att vi på förhand ska meddela styret inklusive de politiska vildarna hur vi avser rösta i beslutsärenden. Det har vi inte skrivit under på.

Styret skulle behöva bestämma sig för vilka de ingått samverkan med. De agerar som att samverkan gäller med de politiska vildarna, eftersom det är dessa de fortsätter att ha samverkansmöten med och lägga gemensam budget med, och eftersom de inte verkar för att få bort politiska vildar från uppdrag som SD borde ha. Då kan styret inte dessutom se avtalet som gällande för SD, vars nuvarande representanter inte ingått avtalet och inte har fått det som de borde ha enligt avtalet.

Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar.

Klippanstyret önskade skriftligt besked på huruvida vi kommer att följa avtalet eller inte, och det beskedet kommer i denna form:

SD Klippans representanter kommer inte att följa det ogiltiga samverkansavtal som ingåtts av numera politiska vildar, och det är härmed, från dagens datum 2023-05-21, att se som formellt hävt. Det framgår inte i avtalet någon ”uppsägningstid” av avtalet eller något annat som reglerar hur avtalet ska avslutas, varför avtalet är omedelbart och formellt hävt genom detta skriftliga besked från oss.

Vi har tidigare deklarerat att vi håller alla dörrar öppna och är beredda att samtala med alla partier. Detta står vi fast vid. Vi utesluter inte framtida samtal med KD eller VFK som ingår i styret, precis som vi inte utesluter framtida samtal med övriga partier i fullmäktige. Frågan om eventuell samverkan och avtal i framtiden är i allra högsta grad öppen. Vi måste utgå från vilka partier vi kanske finner bred samsyn med och måste utgå från vad nuvarande representanter för och medlemmar i SD önskar och finner bäst för framtiden. Vi ”adopterar” inte ett avtal och ställer inte upp på en samverkan som ingåtts av uteslutna, och som faktiskt missgynnar vårt parti, utan börjar om på ny kula med som sagt öppna dörrar.

Jens Leandersson, fullmäktigeledamot

Jacqueline Jessen, fullmäktigeledamot och styrelseledamot

Elena Kurenkova, ersättare i fullmäktige och styrelseordförande

Therese Borg, 1:e vice styrelseordförande