SD Kristianstad sätter stopp för bidrag till Ibn Rushd med stöd av Alliansen

SD Kristianstad sätter stopp för bidrag till Ibn Rushd med stöd av Alliansen

Studieförbundet Ibn Rushd får ett årligt verksamhetsbidrag från Kultur- och fritidsnämnden i Kristianstads kommun. För närvarande (2021) är det totala bidraget till studieförbunden i Kristianstads kommun 3 000 000 kr som fördelas efter ansökan från studieförbunden.

Att ibn Rushd erhållit bidrag från Kristianstads kommun är besvärande då det i flera kartläggningar, studier och rapporter framkommit att förbundet är nära sammankopplat med Muslimska brödraskapet.

Ytterligare skäl till att vi vänder oss starkt emot att Ibn Rushd skulle få bidrag är att det framkommit att de utgör en möjlig plattform för polarisering och radikalisering, samt att de har har deltagit i sammanhang med starkt antisemitiska inslag eller i andra mycket tvivelaktiga sammanhang.

Därutöver finns starka indikationer på att de bidrag som Ibn Rushd får används till annat än just den folkbildning som bidragen är till för.

Med anledning av ovanstående lämnade vi in ett initiativärende till kultur- och fritidsnämnden i vilket vi bland annat föreslog att

- Bidrag till Ibn Rushd inte ska utebetalas till Ibn Rushd från och med år 2021

- Bidrag till studieförbunden år 2021 ska fördelas till övriga studieförbund

Utöver initativärendet har vi lämnat in en motion till Kristianstads kommunfullmäktige med samma intention.

Kommentar från Carl Henrik Nilsson Gruppledare SD Kultur- och fritidsnämnden

-Det är positivt att Sverigedemokraterna fått gehör av samtliga partier i alliansen i Kultur- och fritidsnämnden för vårt initativärende om att stoppa bidrag till Ibn Rushd.

-Vi menar att det inte är visat att Ibn Rushd uppfyller de krav som man ska ställa på ett studieförbund för att erhålla bidrag, då vi i likhet med beslut i flera andra kommuner pekar på att erhållna bidrag inte använts till folkbildning utan till religiös verksamhet med ett tvivelaktigt innehåll som inte vilar på de demokratiska grunder vårt samhälle bygger på.