Skandal i Eslövs kommun

Skandal i Eslövs kommun

Ett nationellt beslut om att ha tyst minut klockan 12.00 och flaggor på halv stång den 1 juli i hela landet utlystes av polisen.

Trots detta var inte flaggorna i Eslövs kommun på halv stång, detta är en skandal säger Sverigedemokraternas gruppledare Fredrik Ottesen.

Han fortsätter med att det var med kalla kårar han inväntade att hålla en tyst minut och sända sina tankar till den polisman som dog på sin tjänst när han nåddes av beskedet att Eslövs kommun inte skulle flagga på halv stång.

Det var med bestörtning Fredrik Ottesen kunde konstatera att när fokus borde legat på att hedra och sörja den polisman som blivit skjuten till döds i tjänst så fick det bli att fundera på om Eslövs kommuns nyligen antagna riktlinjer för flaggning hade missat en viktig del.

Malmö stads riktlinjer innehåller nämligen till skillnad från Eslövs en skrivelse om vad som gäller vid större katastrofer eller nationell landssorg- sorgflaggning (halv stång). Nu föreslår Sverigedemokraterna att även Eslövs kommuns ska göra det med en motion som lämnades in kort efter att den tysta minuten hade hållits.