Tvisten mellan Svalövs kommun och Karl-Erik Kruse gällande hans olovliga brukande är avslutad

Efter strafföreläggandet som Förvaltningsrätten i Malmö meddelade Karl-Erik Kruse 2019 för ett större antal bedrägeri och flera fall av olovligt brukande av Svalövs kommuns fordon, valde Svalövs kommun att stämma Kruse civilrättsligt vid Lunds tingsrätt.

Stämningen gällde de fall av olovligt fordonsbrukande som fanns med i den granskade perioden men som hann preskriberas under den långa förundersökningstiden. Stämningsansökan avsåg här kommunens kostnader samt den externa utredning som gjordes. Vid denna tid var Karl-Erik Kruse kommunfullmäktigeordförande i Svalövs kommun.

En förlikning har nu gjorts, vilken innebär att Karl-Erik Kruse får betala ytterligare ersättning till kommunen och att förlikningen stadfästs i en dom daterad 2022-06-02.

- Genom förlikningen får nu kommunen ut mer ersättning för skadan den led. En tydlig signal till omvärlden att kommunen ser mycket allvarligt på det som gjorts. Genom att förlikas undviker vi också att kommunen och domstolsväsendet drabbas av ytterligare kostnader med anledning av det inträffade, säger Teddy Nilsson (SD) Kommunalstyrelseordförande.

- Vår förhoppning är att förtroendet för våra folkvalda inte påverkats allt för mycket genom denna mycket tråkiga händelse, säger Anna Berg von Linde (M) Kommunalråd

- Det är mycket allvarligt när en politiker gjort så här, det skapar en allmän misstro mot politiker och ökar politikerföraktet, säger Aase Jönsson (KD) Kommunalråd

För mer information kontakta:

Teddy Nilsson
Gruppledare för Sverigedemokraterna Svalöv