Black Weekend för Sealife.se blev en total succé efter en tydlig E-com strategi

När Sea Life summerar resultaten från Black weekend överträffade försäljningen alla tänkbara mål och förväntningar vi hade, mycket tack vare en genomarbetad Black Friday-strategi. E-handeln inledde den starka försäljningen redan under smygstarten på kvällen den 21 november och utökades sedan ytterligare under helgen. Under Black Friday dubblade vi försäljningen jämfört med förra årets Black Friday.

”Vi har sedan jag började här för 2 månader sedan jobbat otroligt effektivt och målmedvetet för att få igång affiliates, Google shopping, retargetting, nya betalsätt, kategoribeskrivningar, banner-annonsering och förbättrat kundresan på sajten och vi är otroligt glada över att det har givit bättre resultatet än vi vågat drömma om”, säger Anneli Furustad nytillträdd E-com chef hos Sea Life.

Sea Lifes E-handel ökade sin försäljning med över 1700 % om vi jämför med en ”normal vecka”. Fredagen stod för den absolut största ökningen, plus 2600 procent jämfört med en vanlig fredag. Anneli Furustad fortsätter:

–Vi har hela tiden analyserat våra kunders beteenden och anpassat sajten och budskapen efter responsen och detta har gett oss ett tydligt svar denna helg. Våra fysiska butiker på Sturegatan i Stockholm och Emporia i Malmö visade fantastisk försäljning. Även NK Sport och Fritid i Stockholm, som drivs av Sea Life, gjorde en succéartad Black Friday”.

Nu fortsätter Sea Life att skapa en ännu bättre sajt för att folk ska vilja fortsätta handla sina julklappar, varma vinterjackor och skidkläder hos oss.

–Vi vill visa upp vårt breda sortiment med produkter som verkligen är något extra och som håller länge. Vi har inköpare som väljer de senaste och hetaste märkena inom en aktiv fritid. Just nu är ett stort fokus på ski-fashion där vi tagit in de allra mest populära skidmodemärkena, säger Anneli Furustad som framhåller flera nyckelfaktorer till Sea Lifes försäljningssuccé.

–Engagemanget och effektiviteten från alla kollegor och vår mediabyrå Social Media Lab som hjälpt oss att öka vår Google-försäljning med över 300% har under veckan varit helt fantastiskt. Ett riktigt starkt team är så klart en grundsten för att nå ett bra resultat. Och det har vi.

Bland de varumärken som säljer mest på Sea Life märks

Canada Goose, Parajumpers, RM Williams, Cedrico, Barbour och Sail Racing

Sea Life var butiken som introducerade Global Branding. Tanken var att samla de allra bästa varumärkena under ett och samma tak. Att alltid ligga steget före när det gällde att hitta nya, trendiga märken. Från Norge till Italien. Från England till USA. Året var 1988 och än idag är det vår grundtanke. Det är till våra butiker man går när det gäller att hitta de rätta märkena. Det bästa är att vår personal vet vad vi säljer. Våra ledord är Världens Varumärken och Vi vet vad vi säljer.

• Mode

Anneli Furustad

Presskontakt Online and Marketing Manager Sealife/Nautiska E-handel, marknadsföring, online 0707495298