Päls tar plats i backen. Källa: Goldbergh

Nyhet -

Ski fashion hos Sea Life sätter färg på pisterna och gör skidåkningen mer glamourös

Det traditionella skidmodet lämnar de svenska fjällen. Nu tar en mer kontinental idé om ski fashion över och introducerar mer färg, guld och päls i backarna.
– Sverige är en av de första länderna i Norden att snappa upp den nya trenden, säger Nilla Sundström, generalagent i Skandinavien för ett av de populäraste varumärkena.

Mönstrat, starka färger, päls och detaljer i silver och guld. När säsongens ski fashion lanseras i Sea Lifes butiker och online är det tydligt att det traditionella svenska skidmodet är på väg bort. Nya trender från kontinenten, samt mer avancerade material, gör att dagens ski fashion inte bara behöver handla om funktionalitet. De varumärken som Sea Life arbetar med ger en helt annan möjlighet att också klä sig snyggt i snön, något som i slutändan förhöjer upplevelsen av skidåkningen.
– Det är betydligt mer glamour i backen idag. Människor är beredda på att lägga mer pengar på hur de ser ut också när de sportar. Det gäller även i pisterna. Hälsa och träning har blivit viktigare för väldigt många, något som också återspeglas i hur sportmodet har fått en mer framträdande roll, säger Nilla Sundström, generalagent i Skandinavien för varumärket Goldbergh.

Ski fashion som följer kroppen
Skidmode har länge handlat om i första hand funktion. Lager på lager och stora, bylsiga overaller har begränsat möjligheten att uttrycka sin åkning också modemässigt. Men i takt med att materialforskningen utvecklats har tillverkarna kunnat erbjuda mer fria och flexibla lösningar – utan att funktionen släpar efter.
– Nya material gör att man idag kan välja mer tajt sittande kläder som följer kroppens konturer på ett annat sätt. Men säsongens ski fashion handlar inte bara om generellt bättre passform, utan också om detaljer. Handskar, hjälmar, skor, väskor, ända ner till pälstofsar och olika assessorer gör möjligheten att uttrycka sig i backen stor, säger Nilla Sundström.

Sverige först med trenden
I Alperna har ski fashion varit en viktig del av skidåkningen under en längre tid. När trenden nu rör sig norrut är Sverige det första landet där ski fashion verkligen har fått genomslag.
– De andra nordiska länderna har fortfarande en bit kvar. Men i Sverige har vi märkt att mer djärva färgval, silver, guld och olika mönster börjar efterfrågas av kunderna. Vi märker tydligt att det här är något som folk vill ha, säger Nilla Sundström.

Anneli Furustad

Presskontakt Online and Marketing Manager Sealife/Nautiska E-handel, marknadsföring, online 0707495298

Sea Life - Världens varumärken

Sea Life var butiken som introducerade Global Branding. Tanken var att samla de allra bästa varumärkena under ett och samma tak. Att alltid ligga steget före när det gällde att hitta nya, trendiga märken. Från Norge till Italien. Från England till USA. Året var 1988 och än idag är det vår grundtanke. Det är till våra butiker man går när det gäller att hitta de rätta märkena. I de rätta färgerna och i de rätta storlekarna. Det bästa är att vår personal vet vad vi säljer. Vi har kontinuerligt produktutbildningar för att alltid ha en hög kunskap om våra produkter och hjälpa våra kunder på bästa sätt. Våra ledord är Världens Varumärken och Vi vet vad vi säljer. Välkommen till Sea Life!

Sea Life AB
Slussplan 5