Hammerite Ultima – långvarigt skydd för all metall

Hammerite Ultima – långvarigt skydd för all metall

Hammerite Ultima är en vattenbaserad och snabbtorkande färg för all slags metall, som inte behöver primer och ger optimalt skydd i upp till 12 år.

Hammerite Ultima är nästa generation metallfärg, utvecklad som både grundfärg och täckfärg för utomhusbruk. Man behöver inte grunda med någon primer, utan kan måla direkt på rost och på alla metaller. Det enda undantaget är koppar, då man behöver använda primer. Den är snabbtorkande, vilket innebär att man hinner med två strykningar per dag istället för en, och har mycket bra rostskyddande egenskaper samt är extremt väderbeständig.

Hammerite Ultima har Color Lock Technololgy vilket gör att den bibehåller glans och kulör under lång tid, och den ger ett optimalt skydd av metall i upp till 12 år.

– Hammerite Ultima har en unik kombination av egenskaper. Det är en vattenbaserad färg som är snabbtorkande och ger långvarigt skydd. Som användare behöver man inte fundera på vilken typ av metall det är man skall måla, eftersom Hammerite Ultima fungerar på all slags metall utan att man behöver grundmåla – förutom på koppar, vilket är en metall som sällan behöver målas, säger Magnus Almqvist, produktchef på SEAB.

Om Hammerite

Fram till början av 1960-talet användes vanlig färg för applicering på metall. 1962 försökte brittiske kemisten och ingenjören Allen Forster diversifiera utbudet av färger. Den nya färgen visade sig inte bara vara en förbättring i antalet kulörer, den var även effektiv mot rost och hade vattenavvisande egenskaper. Allen Forsters uppfinning är början till dagens högkvalitativa och effektiva Hammerite. Sedan 2008 ingår Hammerite i AkzoNobels portfölj.

Om AkzoNobel

AkzoNobel Sverige grundades 1646, under namnet Bofors. I Sverige har AkzoNobel ungefär 1 000 anställda på sex orter och globalt är man cirka 34 500 medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för en mer färgglad vardag. AkzoNobel är verksamma i över 150 länder och huvudkontoret ligger i Amsterdam, Nederländerna.

Lansering:

Hammerite Ultima finns i fem kulörer (svart - RAL 9005, antracitgrå - RAL 7016, vit - RAL 9016, röd - RAL 3003 och silver - RAL 9006) i 250 ml samt 750 ml burkar, och är tillgängliga i butik från och med mars 2021.

Rekommenderat cirkapris 220 kr respektive 470 kr inkl moms.

Magnus Almqvist, produktchef SEAB, tel 08-591 490 94, magnus.almqvist@seab.se