Ny doftgran från Wunder-Baum – Café

Ny doftgran från Wunder-Baum – Café

Café är namnet på den nya doftgranen från Wunder-Baum, med en rik, nötaktig doft av nymalda kaffebönor, söt grädde och varm vanilj.

Den välkända doftgranen, Wunder-Baum, föddes redan 1952 och är tillgänglig i en mängd olika dofter. Det senaste tillskottet är Café, där en fyllig, nötaktig doft av nymalda kaffebönor, söt grädde och varm vanilj förenas för att skapa en doft som ger känslan av att kliva in på sitt favoritkafé.

Wunder-Baum Café - och alla andra doftgranar för den nordiska marknaden - produceras i Sverige, närmare bestämt i Strömstad.

– Wunder-Baum Café är designad att leverera långvarig doftverkan och används, precis som våra andra doftgranar, genom att man hänger den fritt, öppnar den i toppen av förpackningen och drar ut cirka en cm av granen varje vecka – mer om man vill ha mer doft, mindre om man önskar mindre doft. Och doftgranarna fungerar precis lika bra på olika ställen i hemmet som i bilen – vilket inte alla har insett ännu, säger Magnus Almqvist, Brand Manager på SEAB.

”Man ska inte gråta över spilld mjölk”
I New York, USA, fick ett mjölkbud en dag året 1952 nog av lukten av spilld mjölk och nämnde problemet för Julius Sämann. Han hade tillbringat flera år i den kanadensiska tallskogen där han forskade på att utvinna de aromatiska oljor som ger träden dess rogivande och karaktäristiska doft. Julius provade att tillsätta dofter på ett speciellt material, med en speciell form, och den första doftgranen var skapad.

Julius Sämann gav produkten varumärket CAR-FRESHNER, men produkten är känd under olika namn på olika ställen i världen – LITTLE TREES, MAGIC TREE, ARBRE MAGIQUE och WUNDER-BAUM, som vi känner den i Sverige.

Under åren har flera olika typer av luftfriskare lanserats, och idag ingår - förutom de traditionella granarna - Bottle, Clip, Fiber Can och Pumpspray i Wunder-Baums sortiment av luftfriskare.

Lansering:
Wunder-Baum Café finns i välsorterade butiker från och med september 2022.
Rekommenderat cirkapris 27 kr inkl moms.

Magnus Almqvist, Brand Manager SEAB, tel 08-591 490 94, magnus.almqvist@seab.se

Turtle Wax, STP, Armor All och Wunder-Baum är internationellt välkända produkter som finns på de flesta biltillbehörsbutiker och bensinstationer. Mer tekniska produkter som WD-40, Gorilla Glue, Hammerite med flera, distribueras även via gör-det-själva butiker samt järn-, bygg- och färghandel. SEAB Group sysselsätter totalt ca 150 personer i Norden och omsätter cirka 600 miljoner kronor per år. Huvudkontor och lager finns i Sigtuna och i Norge, Danmark och Finland.