Turtle Wax fyller 75 år och lanserar jubileumsvax

Turtle Wax fyller 75 år och lanserar jubileumsvax

Turtle Wax fyller 75 år och firar sin historia samt blickar mot framtiden, genom att lansera Turtle Wax Hybrid Solutions 75th Birthday Ceramic + Graphene Paste Wax och introducera The Healy Family Scholarship Program i USA.

I 75 år har det familjeägda, amerikanska företaget Turtle Wax utvecklat och producerat innovativa bilvårdsprodukter som möter de hela tiden föränderliga kraven från såväl konsumenter som bilindustri.

Det hela började med att Ben Hirsch uppfann flytande bilpolish i familjens badkar på 30-talet vilket ledde till produktion av den första premium bilpolish-produkten, som kallades Plastone. 1946 döptes Plastone om till Turtle Wax, då användning av produkten resulterade i en hård yta, och företaget Turtle Wax grundades.

Turtle Wax är ett komplett bilvårdsvarumärke med allt från svampar, mikrofiberdukar och tillbehör till avfettningsmedel, schampo, vax samt ett brett utbud av specialprodukter för privatpersoner. Utöver det erbjuder företaget produkter, både kem och maskiner, för professionella användare.

– SEAB har sålt och distribuerat Turtle Wax produkter på den svenska marknaden ända sedan 50-talet – Sverige var första landet utanför USA att sälja Turtle Wax produkter. Vi har sedan dess varit med att utveckla svensk bilvård och hur svenskar tar hand om och underhåller sina bilar och fordon, säger Joakim Stenling, Senior Brand Manager på SEAB.

Turtle Wax Hybrid Solutions 75th Birthday Ceramic + Graphene Paste Wax

För att fira att Turtle Wax fyller 75 år har företaget utvecklat en unik blandning av tio olika vaxer, för att skapa en av de mest kraftfulla cremevaxlösningarna någonsin. En avancerad grapheneformula skapar den mest kraftfulla skölden mot repor, virvlar och färgblekning, medan superhydrofoba, keramiska polymerer ger mycket hög vattenavrinning. Resultatet blir ett kraftigt skydd mot UV-strålning, kemikalier och föroreningar.

Kunskap och utbildning är viktigt

The Healy Family Scholarship Program är namnet på det stipendium Turtle Wax introducerar för att utbilda framtidens detaljister på den amerikanska hemmamarknaden. Till att börja med donerar varumärket 75 000 dollar i utbildning som leds av Turtle Wax International Detailing Association (IDA) under de närmaste tre åren för att stödja och främja karriärer utan oro för ekonomin.

– Det har varit en otrolig resa under de senaste 75 åren, och jag är så lyckligt lottad att ha haft en plats i främre raden. Det faktum att vi fortsätter att expandera i nya kanaler och territorier - samtidigt som vi förblir våra värderingar trogna - och ser till att våra produkter fortsätter att vara lätta att använda, är grundade i teknologi och alltid har ett bra pris, är ett bevis på grundvalarna som lades av mina farföräldrar och föräldrar. Jag är hedrad över att fortsätta deras arv och förväntansfull för det vi har i beredskap för 2021 och framöver, säger Denis John Healy, executive chairman, Turtle Wax.

Turtle Wax tidslinje

1930-tal – Ben Hirsch uppfinner flytande bilpolish i familjens badkar.

1944 – Plastone tillverkas i Chicago, Illinois, och var den första premium bilpolishen.

1946 – Plastone döps om till Turtle Wax, på grund av den hårda finishen, och företaget Turtle Wax bildas.

1950-tal – Turtle Wax drar nytta av populariteten för bilvax och namnigenkänning och går in på konsumentmarknaden i hårdvaru- och livsmedelsbutiker med innovation inom bland annat skokräm, mattschampo och golvvax.

1966 – Turtle Wax öppnar sin första utländska tillverkningsanläggning, i England. Grundaren Ben Hirschs avlider, och lämnar företagets arv till sin dotter, dagens styrelseordförande, Sondra Healy. Så småningom expanderar företaget med distribution i fler än 120 länder över hela världen.

1982 – Den silikonbaserade sprayvaxen Minute Wax (första bilvårdsprodukten som vänder sig även till kvinnor) uppfinns av Sondra Healys man Denis Healy, Sr. I och med lanseringen av Minute Wax fördubblades företagets omsättning inom två år, och Turtle Wax sattes på populärkulturkartan.

2005 – Turtle Wax lanserar syntetiska vaxer under namnet ICE, vilket var det första steget inom syntetiska vaxer och embryot till hybridlösningar.

2019 – Nästa generation av Turtle Wax-innovationer börjar lanseras och driver företaget till nya höjder med produkter som Hybrid Solutions och Hybrid Solutions PRO.

Lansering:
      Turtle Wax Hybrid Solutions 75th Birthday Ceramic + Graphene Paste Wax (156 g) är tillgänglig i butik från och med juni 2021.
      Rekommenderat cirkapris 600 kr inkl moms.

Joakim Stenling, Senior Brand Manager SEAB, tel 08-591 499 23, joakim.stenling@seab.se