​Turtle Wax nya schampo ger bilen glans & skydd

​Turtle Wax nya schampo ger bilen glans & skydd

Turtle Wax Carnauba Tropical Wash & Wax Shampoo innehåller friktionsreducerande ämnen för repfri rengöring och skapar en vaxbarriär som skyddar den glänsande ytan efter användning.

Det nya schampot från Turtle Wax heter Carnauba Tropical Wash & Wax Shampoo, och ger bilen ett glänsande täcke samt en skyddande vaxbarriär på alla exteriöra ytor. De friktionsreducerande ämnen som finns i schampot glider under smutsen när man tvättar, för en säker och repfri rengöring.

- Turtle Wax Carnauba Tropical Wash & Wax Shampoo innehåller tre gånger så mycket karnaubavax - av premiumkvalitet - som konkurrerande produkter, vilket ger såväl en extrem glans som ett starkt skydd, säger Joakim Stenling, produktchef SEAB.

Karnaubavax
Karnaubavax (på engelska Carnauba) kommer från vaxpalmen (Copernicia cerifera) som endast växer i nordöstra Brasilien. Karnaubavaxet utvinns från bladen, som skärs av, torkas och kokas i vatten. Vaxet - som har en gulaktig färg - har länge använts till läder, då det är mycket vattenavvisande och inte härsknar. Vaxet täpper inte heller till porerna i skinnet, så att det bibehåller sina andningsegenskaper.

Karnaubavax är det hårdaste och starkaste vegetabiliska vaxet och det behåller sin glans länge. Det är helt ogiftigt och godkänt som Bra Miljöval (Naturskyddsföreningens miljömärkning). Karnaubavax används bland annat till bilvax, möbelpolish, hud- och hårvårdsprodukter och som ytbehandlingsmedel till frukt, godis och läkemedel.

Bakgrund
I mer än 75 år har det familjeägda, amerikanska företaget Turtle Wax utvecklat och producerat innovativa bilvårdsprodukter som möter de hela tiden föränderliga kraven från såväl konsumenter som bilindustri.

Det hela började med att Ben Hirsch uppfann flytande ”Auto Polish” i familjens badkar på 30-talet vilket ledde till produktion av den första premium ”Car Polish” produkten, som kallades Plastone. 1946 döptes Plastone om till Turtle Wax, på grund av den hårda ytan som användning av produkten resulterade i, och företaget Turtle Wax grundades.

Turtle Wax Carnauba Tropical Wash & Wax Shampoo (1,42 liter) finns i butik från och med mitten av augusti 2019 och cirkpris (inklusive moms) är 200 kr.

Joakim Stenling, produktchef SEAB, tel 08-591 499 23, 0704-80 90 91, joakim.stenling@seab.se

Om SEAB
SEAB etablerades på 60-talet och är idag Nordens största distributör av bilvårdsprodukter. I vår portfölj återfinns 19 varumärken, som till exempel Turtle Wax, Armor All, STP, WD-40, WUNDER-BAUM, CorroProtect med flera. Förutom konsumentprodukter ingår även professionella produkter och serviceanläggningar för bilvård i koncernens erbjudande. Vi sysselsätter totalt 105 personer i Norden och omsätter cirka 400 miljoner kronor per år. Vi tillhandahåller produkter av hög kvalitet för att vårda, bevara och skydda fordon, hem och garage. Med hjälp av starka varumärken skapar vi affärsmöjligheter, lönsamhet och tillväxt för våra samarbetspartners. Hösten 2017 fick SEAB AB nya ägare i Söderbergföretagen. www.seab.se