WD-40 Flexible nu ännu flexiblare

WD-40 Flexible nu ännu flexiblare

2005 lanserades WD-40 SmartStraw, världens första aerosol med ett smart appliceringsmunstycke, vilket innebär att man enkelt kan spraya brett eller med precision – utan att behöva montera på och av ett litet plaströr. Konceptet vidareutvecklades och för två år sedan lanserades WD-40 Flexible - med ett böjbart och flexibelt appliceringsrör som enkelt når svåråtkomliga ställen - och därmed blir ännu flexiblare.

WD-40 Flexible 400 ml är en användarvänlig nyhet. 360°-ventilen innebär att man kan använda burken i alla möjliga vinklar, även upp och ner. Det flexibla appliceringsröret kan enkelt böjas och riktas, vilket gör det lätt att nå även svåråtkomliga ställen. Med röret uppfällt sprayas innehållet ut med precision och med röret nedfällt sprayas innehållet rikligt och brett.

WD-40 Flexible är en multispray som driver ut fukt, löser rost, rengör, smörjer och skyddar.

– WD-40 är världens mest sålda multispray, och företaget löste problemet med borttappade plaströr i och med utvecklingen och lanseringen av SmartStraw. Med WD-40 Flexible gjorde man SmartStraw smartare, då produkten når dit ingen annan når, och nu blir Flexible ännu flexiblare eftersom 400 ml burken inte är lika hög som den tidigare 600 ml burken och är därför ännu smidigare att använda, säger Jonas Björkroth, inköps- och marknadschef på SEAB.

Om produktens namn

I ett litet laboratorium i Kalifornien utvecklade det amerikanska tremannaföretaget Rocket Chemical Company 1953 en produkt för användning inom flygindustrin som skulle lösa rost och fett. Det tog 40 försök innan de fick sin sammansättning att fungera som tänkt, och produkten döptes således till WD-40, där WD står för Water Displacement. Fem år senare började WD-40 förpackat i sprayburkar dyka upp på hyllorna i butiker i Kalifornien, och idag är produkten världens mest sålda multispray. För 52 år sedan döptes företaget om till WD-40, vilket då var den enda produkten som framställdes. Idag tillverkar företaget ett flertal produkter och har 450 anställda globalt.

Lansering:

WD-40 Flexible innehåller 400 ml och finns i butik från och med februari 2021.

Rekommenderat cirkapris 180 kr inkl moms.

Jonas Björkroth, inköps- & marknadschef SEAB, tel 08-591 499 12, 0761-48 02 77, jonas.bjorkroth@seab.se

Lennart Thulin, presskontakt Norsholmen AB, tel 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

OM SEAB: