Världspremiär för nya SEAT León på Madrid Motorshow

Nya SEAT León FR har världspremiär på Madrid Motorshow 25 maj 2006. I samband med det förstärker SEAT resten av sin FR range genom att även presentera SEAT Altea FR 2.0 FSI för första gången. Madrid är scenen för världslanseringen av nya León FR som utan tvekan spelar huvudrollen i SEATs monter. Oavsett om man betraktar den utifrån, inifrån eller under huven skiljer sig denna nya dynamiska modell från resten av León-serien. Bilens sportiga design börjar med de exklusiva FR-stötfångarna, de dubbla avgasrören i polerat rostfritt stål och de silverlackade sidospeglarna som verkligen sticker ut från resten av karossen. Exklusivt stylade 17-tums-hjul som kan uppgraderas till ännu mer iögonenfallande 18-tumsversioner som tillval, bidrar till att göra León FR ännu mer slående än föregångaren. Inuti SEAT León FR kan både föraren och framsätespassageraren njuta av sportstolar med FR-logotypen broderad på nackstöden. När föraren slår sig ned fångas blicken genast av det sportiga utseendet hos den designade läderratten och växelspaksknoppen, som båda pryds av ett metalliknande märke med präglad FR-logotyp. Och om detta inte är nog ger en snabb blick på instrumentgruppen, med sin vita bakgrund istället för den vanliga svarta, tillräckligt för att bekräfta modellens sportiga natur. Maximerade prestanda Två motorer, en bensin och en diesel, utgör hjärtat och själen i León FR. Den nyaste av de två är 2.0 TFSI-motorn på 200 hk som gör sin premiär i bensinmodellen. Den levererar ett maximalt vridmoment om 280 Nm mellan 1 800 och 5 000 varv/min vilket ger suverän acceleration. Det kan beskrivas som en acceleration mellan 80 och 120 km/tim på bara 7,0 sekunder på femmans växel och på 8,9 sekunder på sexan. Med den här motorn når León 100 km/tim på 7,3 sekunder från stillastående, och en toppfart om 229 km/tim och 1000 m från stillastående på imponerande 27,6 sekunder. Trots detta har den en genomsnittlig bränsleförbrukning om 7,9 liter per 100 km tillsammans med CO2-utsläpp om 190 g/km. Vad det gäller dieselversionen av León FR av samma sofistikerade 170-hästars 2.0 TDI-motor som lanserades i syskonmodellen SEAT Altea FR. Med det här kraftverket når León en toppfart om 214 km/tim och en 0 till 100 km/tim-sprint på 8,2 sekunder parat med en genomsnittlig bränsleförbrukning om bara 6,0 liter per 100 km. Altea FR 2.0 TFSI med 200 hk Ännu en premiär på Madrid Motor Show är den nya versionen av Altea FR driven av 2.0 TFSI-motorn med 200 hk. I den här nya versionen når Altea FR en toppfart om 220 km/tim, från stillastående till 100 km/tim på 7,7 sekunder och täcker 1000 m från stående start på bara 28,2 sekunder. Trots den dynamiska prestandan är den genomsnittliga bränsleförbrukningen mycket modest: bara 8,1 liter per 100 km. Nya "intelligenta" strålkastare SEAT avslöjar även en spännande ny utrustningsdetalj för sitt modellutbud i Madrid: AFS Advanced Front Lighting System. Det här systemet kombinerar den överlägsna belysningseffekt och kvalitet som bi-xenon-strålkastare är erkända för, med alla fördelarna från den intelligenta AFS-styrningen. AFS-systemet använder information insamlad från olika rotations- och hastighetsgivare i bilen till att justera strålkastarnas riktning vilket ger optimal belysning i alla situationer. Dessutom justerar dessa strålkastare automatiskt ljusstrålens höjd när bilens last ändras vilket eliminerar behovet av pillrig och mindre exakt manuell justering. Dessa strålkastare är dessutom kända för sin förmåga att vrida sig asymmetriskt. I en högersväng vrider sig t.ex. strålkastaren på den högra sidan mer än den vänstra, vilket gör att föraren kan se svängens insida eller sidan av vägen bättre samtidigt som den vänstra strålkastaren behåller optimal belysning av området framför bilen. Den här innovativa utrustningsdetaljen är tillgänglig som tillval på León, Altea och Toledo. SEAT León FR lanseras i Sverige under slutet av sommaren. För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig SEAT Nordic AB 08-553 865 17, 070-618 65 17, henrik.svensson@seat.se SEAT är ett bilmärke med spanskt ursprung som ingår i Volkswagen-gruppen. SEAT ingår även i Audi Brand Group tillsammans med Audi och Lamborghini. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto-emoción".