SEB är årets småföretagarbank

SEB fick i år priset Årets Småföretagarbank när tidningen Privata Affärer i år utsåg Årets Bank. Tidningen gav även 2007 SEB pris för "Årets Småföretagarprodukt" med Enkla firman. I år mottog SEB:s Enkla firman även reklampriset 100-wattaren för den mest effektiva reklamkampanjen i företagsklassen.

SEB har fortsatt utveckla sina erbjudanden mot småföretagare. Idag kan banken genom Kundcenter Företag serva kunderna dygnet runt på 20 olika språk. Man har också tagit fram Enkla lånet företag som ger småföretag hjälp med lån eller kredit upp till 300 000 kronor inom 24 timmar med en förenklad ansökan.

Småföretagare väljer SEB och banken räknar med att fördubbla antalet nya företagskunder i år jämfört med förra året. Bara under de senaste två månaderna har mer än 8 000 företagskunder tecknat Enkla firman eller motsvarande företagspaket hos SEB.

-Nyckeln har varit att se helheten kring de här företagen - både företaget och privatpersonen. Våra mindre företag har ett stort behov av den här formen av okomplicerade helhetslösningar där alla banktjänster samlas under ett och samma tak. Genom detta sparar de tid och därmed pengar, säger Bo Magnusson, chef Retail Banking.

Enkla firman är framtagen för att göra det lättare att skilja på firmans och privata pengar. Tjänsten består av ett antal grundläggande banktjänster som företagskonto, betalservice på internet, bankkort, sparkonto med hög ränta och fria uttag, finansiering, personlig rådgivning med mera.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern som betjänar 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatpersoner. SEB erbjuder universalbankstjänster i Sverige, Tyskland och de tre baltiska länderna Estland Lettland och Litauen. Banken har också lokal närvaro i övriga Norden, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 september 2008 uppgick koncernens balansomslutning till 2 416 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 244 miljarder kronor. Koncernen har cirka 22 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
_____________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Stefan Andersson, försäljningschef företag, retail Sverige, telefon 070-559 2400

• småföretagarbank
  • årets bank